SHARE

Истинските проблеми на българското здравеопазване дори не бяха засегнати на вчерашния вот на недоверие към правителството по темата. Но в здравеопазването се случват съществени промени – от закриването на Фонда за лечение на деца и прехвърлянето му към здравната каса до предложените от здравния министър задължителна здравна застраховка и задължително доплащане за лечение в болница – увеличаване на регламентираните плащания.

Българите отделят за здраве 8.4% от брутния вътрешен продукт, или сума от близо 8 млрд. лв. за здравеопазване, а системата не се поддава на реформи от години, като за сметка на това става все по-капризна откъм ресурс.

Представяме мнението на експерти по икономика и здравеопазване. 

Евгений Кънев, доктор по икономика:

Трябва да се признае, че здравният сектор е възможно най- сложният икономически сектор и поради това най-труден за постигане на ефективност. Три са причините:

1. Потребителят не разбира по същество съдържанието, формата и качеството на здравната услуга.

2. Поради това ключова фигура в системата са лекарите, а не пациентите.

3. Цената се заплаща в някаква пропорция между пациента, държавата и евентуално частните здравни фондове, но в този процес арбитри са лекарите или здравните заведения зад тях.

В условията на пазарна икономика в здравеопазването силата в ценообразуването е в предлагането, защото търсенето се ориентира по косвени признаци за него – локация, наличност, качество и цена. А последните са в в силна зависимост от държавната политика. И понеже тя е насипна, късогледа и политически мотивирана, скандалите и провалите са ежедневие.

Не съм тесен експерт в сектора, но от професионалните си ангажименти с клиники в чужбина мисля, че най-голямата язва на нашата здравна система е поставянето на лечителната и финансовата функция в ръцете на едни и същи хора.

Казано по-просто: лекарите трябва само да правят диагностика и да предписват терапия, т.е да лекуват.

Ето практиката в топ болница като Хайделберг, Германия:

Лекарите поставят диагноза и лечение, а тяхното ценообразуване се прави от НЕЛЕКАРСКА администрация по ценоразписи, които са одобрени от финансиращите органи – здравната каса и частните фондове, а в случаите на държавните болници от назначен от тях екип. Практикуващите лекари нямат място в този процес!

Ако този конфликт на интереси не се реши, всяка реформа е преливане от пусто в празно.

Красимира Величкова, директор Български дарителски форум:

Изчетох внимателно проекта на закон за бюджета на здравната каса. В параграф 15 на преходните и заключителните разпоредби просто и ясно пише “Център “Фонд за лечение на деца” се закрива в срок до 3 месеца от влизане в сила на този закон”.

След 13-годишно съществуване с един параграф в един закон за годишен бюджет се закрива цяла структура. Без задължителното за всеки нормативен акт обществено обсъждане. И най-вече без яснота какво оттук нататък.

Обединяването на фонда и Комисията за лечение в чужбина в звено в здравната каса може и да не е толкова лоша идея (факт е, е през последните 2 години фондът можеше да се похвали с повече проблеми, отколкото с успехи), но никой от нас няма как да бъде сигурен в това, защото освен параграфа за закриване няма и ред за това по какви правила ще работи новата структура.

Начинът, по който сега работи НЗОК, по-скоро буди притеснения, защото процедурата за кандидатстване в нея е по-сложна, не се финансира лечение за всички диагнози, не се поемат всички допълващи разходи около лечението (път, престой на дете и придружител, допълнителни лекарства и хонорари за лекарите в чужбина), без които реалният достъп за лечение би бил ограничен.

И за капак на всичко това сред параграфите има предвидени промени в още 4 закона, свързани със закриването на фонда. И познайте какви са те? Жокер с два от тези закона:

Предвиждат се приемането на ДАНЪЧНИ ОБЛЕКЧЕНИЯ за дарения към НЗОК (според ЗКПО и ЗДДФЛ). Пак ще повторя; данъчни облекчения за дарения към НЗОК. Чудите се защо? Отговорът е прост: имаше такива облекчения за дарения към ЦФЛД. Сега просто автоматично някой законописец е заменил ЦФЛД с НЗОК. И все пак разликата е огромна.

През 2005 г. имаше обществен консенсус, че е нужна структура, която да поеме децата, които остават извън здравната система, и поради този консенсус се прие, че тази структура ще е общо усилие и отговорност на различни институции, граждани, бизнес и медии, в резултат на което се предвидиха и различни механизми за финансиране и Обществен съвет, който да следи как работи фондът и как се взимат решенията за подпомагането на децата.

Днес обаче заявката е друга. Или поне УЖ друга.

Защо тогава се налага да се дарява НЗОК, която разполага с милиарди бюджет? Защо законодателят предвижда най-високата ставка за данъчни облекчения именно за касата? И изобщо по каква логика някой бизнес или човек ще дарява на НЗОК? Искрено се надявам тези текстове в параграфите да са плод просто на недомислие.

Искрено се надявам наредбата за това как ще се финансира лечението на децата да бъде готова час по-скоро, за да можем да дискутираме нея по същество. Но не мога да спра да се чудя как успяха да напишат промените за данъчните облекчения, но не и наредбата за тази нова дейност на касата?

Снимка: Мария Съботинова/Дневник

SHARE
Смислен прочит на събитията, които имат значение.