SHARE

“Толгейт” е на дневен ред. И ще бъде в порядък, по-разтърсващ от “Апартаментгейт”… Предупредени сте…

Последните събития в България, свързани с незаконното отстраняване от пазара на доставчика на услуги “Телетол” АД и с установяването на монопол на една-единствена фирма, която да разпространява електронни винетки в България, бележат нова фаза на скандала с тол-системата, превърнала се в истински #Толгейт. През последните няколко седмици стана ясно, че АПИ умишлено не допуска до разпространение на винетките (а в бъдеще и до продажбите в тол-таксите) никого освен един доставчик – “Интелигентни трафик системи” АД (ИТС) – дружество, очевидно контролирано от австрийската фирма “Капш”, спечелила обществената поръчка за над 180 млн. лв. и подписала договора за създаване на тол системата в България. Проблемът се състои в това, че договорът между “Капш” и АПИ е за изграждане на електронната тол-система и електронната винетка в страната. Той не включва обаче оперирането на системата. Ролята на национален оператор по закон е отредена на АПИ, а т.нар. “национални доставчици на услуга за електронно събиране на пътни такси” и “доставчици на европейска услуга за електронно събиране на пътни такси” са на регистрационен режим. С други думи, отговарят ли на определени условия, АПИ няма друг избор, освен да ги регистрира. Това се оказва “мисия невъзможна”, тъй като АПИ не владее системата, която би трябвало да е нейна.

И така, единствената реално работеща фирма в ролята на национален доставчик на услуги остава само ИТС – дружество, зад което неприкрито стои австрийската “Капш”. То дори е регистрирано като национален доставчик на услуги ден по-рано от приемането на наредбите и общите условия за това. Поредното доказателство за това, че АПИ брани монопола на ИТС/ “Капш” при дистрибуцията на винетките (а в бъдеще и на продажбите в тол-таксите) е фактът, че след като пътната агенция сключи преди време (на 18.03.2019 г.) договор по решение на своя управителен съвет и с българското дружество „Телетол“ АД, тя реши да прекрати същия този договор по изключително скандален начин, без дори да даде на доставчика възможност да се включи в системата. Последното АПИ е задължена да направи по закон и по договор. Но не го прави с една-единствена прозрачна цел – да облагодателства ИТС /“Капш”. В случая с “Телетол” АД обаче може да се окаже, че АПИ и ИТС /“Капш” си намериха майстора. Дружеството, което е създало през миналата година мобилното приложение за сигнали на гражданите срещу проблеми от компетентността на общинските администрации в цялата страна – Civi, което се радва на голям интерес и вече над 250 000 потребители могат да изпращат сигнали само с няколко клика за нередности към всяка една община в страната – например за дупки по пътищата, шум, нередности в администрацията и др. – реагира по единствения ефективен начин, по който може да се пребори корупцията.

“Телетол” АД решава напълно да освети проблема.

Партньорите в компанията дадоха няколко пресконференции, сезираха компетентните институции, подадоха сигнал до главния прокурор и жалба до Европейската комисия. Не се поддадоха на административен натиск, дори публично опровергаха министъра на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) Петя Аврамова, която пред медиите отговаря на въпроса “Как ще се разреши казусът с “Телетол”?” Министърът отговаря: “Казусът с “Телетол” е по-скоро технически (…) При готовност от фирмата да представи продукт, който е съвместим технически със системата за електронното таксуване, мисля, че няма да има проблем.” “Телетол” моментално разпространиха прессъобщение, в което уведомяват медиите и обществото, че са готови веднага да направят презентация на продукта си (мобилно приложение) пред АПИ и МРРБ и да докажат неговата техническа годност. От фирмата дори настояват това да стане в присъствието на медиите и да бъде удостоверено по официален ред с констативен протокол от нотариус. Шах с пешката!

#Толгейт, в който се превърнаха разкритията на “Телетол”, демонстрира по недвусмислен начин и следното. Самата АПИ не притежава националната си тол-система, за проектирането и изграждането на която е сключили договор за някакви си 180 млн. лева с ДДС. Не вярвате? Само, че от “Телетол” представиха доказателства. На официални срещи и разговори по телефона проф. Олег Асенов, директор на Националното тол-управление, заявява в прав текст, че фирмата изпълнител (“Капш”) не им е предала кодовете за достъп до системата.

Това означава, че само фирмата изпълнител (“Капш”) и нейният аватар (ИТС) знаят колко пари влизат в тази система. АПИ не знае, защото няма достъп. Когато от АПИ ви казват, че са продадени е-винетки за 300 млн. лева, не се заблуждавайте. Те няма как да знаят или да проверят тази информация. Дават им я от ИТС / “Капш”. АПИ дори нямат достъп до системата. Ами ако продадените винетки са не за 300 млн., а за 600 млн., или за 1.3 млрд.? Къде отиват парите и как се отчитат те? Вие си мислите и надявате, че отиват и ще отиват за запълване на дупки по пътищата. Може да отиват и за запълване на нечий джоб обаче и единствените, които знаят със сигурност са ИТС / “Капш”. Прогнозираните суми от приходи от винетки и тол на година бяха за около 1.3 млрд. лева. (След последното преосмисляне и компромиси от страна на правителството, продиктувани и поради очевидното неизпълнение на ангажиментите на “Капш” – тол-системата трябваше да стартира до 16 август тази година, а стартът бе отложен със закон за март догодина, те намаляха до 600 млн. лв.) Но това е консервативна оценка. Ако я сравните с реално получаваните пари от други европейски държави на сходна дължина на републиканската пътна мрежа, те изглеждат като “пари за семки”. Но дори тези 1.3 млрд. лева са 1000 (хиляда) апартамента като този на Цветанов. За три години това означава една КТБ.

Освен всичко останало #Толгейт представлява и огромна пропаст в националната сигурност на страната, пред която кражбата на ЕГН на 2 млн. българи от база данни на НАП ще ви се стори детска игра. Информацията за всички транспортни средства, движението им в страната, плащания по най-различни методи, информация за банкови сметки и кредитни и дебитни карти, търговски маршрути на ценни пратки и опасни товари, друга конфиденциална информация, всичко това е в ръцете на една частна компания, която е сключила договор за изграждането на една система с огромни публични средства. АПИ се е задължила да плати 180 млн. лева, но не е получила достъп до системата, не я контролира, не ѝ е предадена дори. Но пари за винетки си плащаме. Е, де да знаехме и къде отиват…

Провалът в ключова за националната сигурност област е ясен за всеки специалист в бранша. Вече е ясен и за главния прокурор на страната ни, както и за Европейския съюз. Мислите ли, че страната ни ще бъде приета в Шенген с такава критична за националната сигурност инфраструктура, до която самата ни държава няма достъп? Ако питате нас, трябва и от ООН да ни изключат, защото не отговаряме на критериите за независима държава и за ефективно упражняване на властта от самото правителството.

Да ви припомним и какво се случи досега в #Толгейт.

Най-после държавата се реши да въведе реално събриране на тол-такси в България през 2016 г. Уместно е да се отбележи, че те съществуват “на хартия” от 2008 г. – Законът за пътищата ги въвежда като понятие, но всъщност до ден днешен те си остават в България само теоретична постановка. Няма държава в Европа (освен тези с миниатюрна територия като Лихтенщайн, Ватикана, Андора, Малта, Кипър, Исландия и др.), в която да не са реално въведени тол-такси поне за някакви категории автомобили и поне за някои пътни отсечки. В големите европейски държави като Франция, Испания, Италия и Германия платени пътища са източник на милиардни приходи. Например за 40 000 км тол-пътища в Германия се събират над 7 млрд. евро на година.

Както винаги в България обаче, дори добрите намерения и правилните управленски решения потъват бързо в блатото от некомпетентност и корупция. През 2016 г. АПИ обяви обществена поръчка за проектиране, изграждане и въвеждане в експлоатация на електронна тол-система и на електронна винетка в България. Продължилата повече от година и половина поръчка с прогнозна стойност от 200 млн. лв. без ДДС стана емблематична със закононарушенията, извършени с единствената цел да бъде облагодетелствана една компания – австрийският концерн “Капш”. В Европейския съюз “Капш” са изработили и оперирали електронните тол-системи в две държави – Полша и Чехия. По стечение на обстоятелствата и в двете държави прекратиха договорите на австрийската компания по едно и също време – края на 2018 г., именно когато АПИ избраха “Капш”. И в двете страни това бе съпроводено с публични скандали и с намеса на правоохранителните органи. В Чехия в началото на март 2019 година националният орган за борба с организираната престъпност претърси офисите на “Капш” в Чехия, както и апартамента на шефа им. Очакват се обвинения в извършени корупционни престъпления и злоупотреба с публични средства. На 25 юни 2019 г. Централната антикорупционна служба на Полша (CBA) арестува 9 лица, 5 от които са служители на “Капш КериърКом” (Kapsch CarrierCom) – една от фирмите в корпоративната група, участвала в поръчка за полските държавни железници за изграждане на европейска система за управление на железопътния трафик, както и за комуникация на данни. Според властите в Полша става въпрос за предотвратяване на вреди за повече от четвърт милиард евро.

Още когато на “Капш” беше възложена обществената поръчка от АПИ за изграждане на българската електронна тол система, специалистите предрекоха, че и в България няма да се мине без скандали. Най-вече, защото “Капш” никога преди българския си договор не са изработвали т. нар. “сателитна” тол-система – с използване GNSS позициониране и GSM комуникация. Всичкият им опит с изграждане на електронни системи за събиране на тол такси е с морално старата “микровълнова” система (DSRC).

И скандалите не закъсняха. Веднъж сключили договор за изграждане на системата у нас на стойност от 150 млн. лева без ДДС, след като всяка реална конкуренция беше отстранена заради това, че техническите им предложения не отговаряли на условията на поръчката, “Капш” започнаха да се бавят с доставките. По договор и по условията на поръчката всичкият хардуер и софтуер на системата трябваше да бъде доставен до 15 август 2018 г. – 7 месеца след официалното сключване на договора между АПИ и “Капш”. Това означаваше, че всички съществуващи портални рамки на АПИ с преброителни камери (320 на брой!) трябваше да бъдат оборудвани с нови устройства за контрол на трафика. Трябваше да бъдат монтирани лазерни скенери, уреди за премерване на превозните средства в движение (weigh-in-motion), метеорологични станции. Трябваше да бъдат доставени на АПИ 111 напълно оборудвани с апаратура за контрол и глобяване автомобили. Трябваше да бъдат прокопани 200 км оптични трасета. Трябваше да бъдат оборудвани два дейта центъра с огромен капацитет. Трябваше да бъдат разположени 500 терминала за продажба на т.нар. “маршрутни карти” (предплатени винетки / тол-такси за определени маршрути). Трябваше да има кол-центрове, центрове за мониторинг, за управление, за връзка с клиенти. Трябваше по пътищата на родината да бъдат разположени 30 мобилни офиса (контейнерно изпълнение). Трябваше да се случат и много, много други неща.

На 15 август 2018 година нищо от горното не беше доставено, монтирано и тествано, както гласяха условията на обществената поръчка и договорът, подписан от “Капш” и АПИ (а той е публично достъпен!). Вместо това, както става само в бананова република, цял месец и половина след изтичане на срока за доставка (на 28 септември 2018 г.) бе подписан… анекс. Самото сключване на допълнителното споразумение е в грубо нарушение на Закона за обществените поръчки, който пък транспонира в България директиви на ЕС. Следователно касае се за нарушения и на европейското законодателство. Не само това, в това допълнително споразумение (също публично достъпно!) държавата, действайки чрез АПИ, се отказва да получи доставки и услуги за десетки милиони с аргумента, че едва ли не “не ѝ трябват”. С просто око дори и за неспециалист е видно, че единствената полза от анекса е за изпълнителя, който бива значително облекчен. Да не говорим за факта, че начинът на плащане по договора също беше изменен с анекса, също изцяло в полза на изпълнителя.

Закономерно пускането в експлоатация на електронната винетка от началото на тази година беше невиждано фиаско. Дори порталът https://www.bgtoll.bg беше сринат и електронни винетки просто не можеха да се купят със седмици. Закупилите пък не можеха да открият в сайта номерата на автомобилите си със закупена винетка. Въобще пълен хаос…

Най-големият проблем всъщност е фактът, че и до днес не е влязъл в експлоатация нито един елемент от системата за автоматизиран контрол. Няма система за автоматично разпознаване на номера, за претегляне в движение и за контрол върху претоварените тирове, които схрускват в летния сезон магистралите като вафли. Да не говорим за по-малките пътища. Няма автомобили, които да са оборудвани със средства за автоматизиран контрол. Всички знаят какво се прави в момента – “тол-полицията” те спира на чисто случаен принцип и чак тогава служител вътре в автомобил (купен от АПИ по отделна обществена поръчка, а не доставен от “Капш”!) проверява в база данни дали имаш е-винетка или не. С какво е по-различна електронната винетка? Когато имаше хартиен стикер, залепен на стъклото, полицаят дали не проверяваше дори по-бързо, имаш ли валидна винетка или не?

Всички специалисти знаят, че събирането на тол-такса е неизмеримо по-сложно от системата на електронната винетка. Това означава, че истинският хаос ще настъпи в момента, в който влезе в сила събирането на тол-таксата. Тогава вече ще лъсне ясно, че системата не може да бъде оперирана. По договора между “Капш” и АПИ срокът за пускане в експлоатация на тол-системата беше 15 август 2019 година. Анексът измести този срок за 15 ноември 2019 г. В резултат на усилия за кризисен пиар депутати от управляващата партия, ГЕРБ, вече са активирани да замазват грандиозния скандал и към момента с изменение на закона се установява нов срок за въвеждане в експлоатация на електронната система за събиране на тол-такси – края на март 2020 г. Можем само да предполагаме дали това ще бъде последното удължаване.

Тук е мястото отново да припомним калкулациите на зам.-министъра (бивш министър) на МРРБ с ресор за тола, Николай Нанков, че всеки ден забавяне на влизане в експлоатация на тол-системата означава пропуснати ползи от 1.5 млн. лева. Всеки ден държавата е ощетена със стойността на един апартамент като този, с частния асансьор, придобит от Цветан Цветанов, заради който вторият човек в ГЕРБ и държавата се раздели с всичките си постове. И това – всеки ден…

Колаж: Флагман

SHARE