Режимът на ГЕРБ застрашава частната собственост както никога от падането на комунизма

3291
SHARE

В момента Народното събрание на Република България абсолютно арогантно, демонстративно и в нарушение на фундаментални правни принципи е на път да се отрече едновременно от нашата принадлежност към ЕС, от общочовешките ценности, прогласени в Европейската конвенция за правата на човека (ЕКПЧ), и от основни елементи на правовата държава, каквито са независимостта на съдилищата, неприкосновеността на частната собственост и презумпцията за невинност.

Резултатът от това безпардонно поведение е създаването на инструмент, който позволява българските граждани, които не са извършили никакво закононарушение, да бъдат лишавани от права по начин, който е неприложим дори към установени престъпници във всички други държави – членки на ЕС. Всичко това се случва, защото у нас политическо статукво отказва да реформира прокуратурата, поради което конфискацията в рамките на наказателното производство не работи.

Предложеният законопроект за изменение на Закона за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество (ЗПКОНПИ) ограничава независимия съдебен контрол и създава нова възможност за политически репресии на неудобни лица. Законопроектът прави възможен следния абсурден сценарий: неудобно лице – поръчка, изпълнена чрез сигнал до прокуратурата – повдигане на обвинение – запориране на имуществото на лицето – проверка от Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество (КПКОНПИ) практически без методология, т.е. произволно, и без срок, т.е. безкрайно – внасяне на иск за отнемане в граждански съд – отнемане без значение, че обвинението вече може да е оттеглено или наказателният съд да е установил, че проверяваното лице е невинно. Резултатът е, че едно лице, което не е извършило нищо неправомерно, може да се окаже обект на дългогодишна държавна репресия и отнемане на имущество. Това отношение към гражданите е атрибут на авторитарна, а не демократична и правова държава!

Според ЗПКОНПИ гражданската конфискация се случва в рамките на съдебно производство пред граждански съд, пред който могат да се разглеждат дела само между равнопоставени страни. КПКОНПИ е всичко друго, но не равнопоставена на проверяваното лице – ответник. Тя има зад себе си и ползва полицията, следствието, прокуратурата, НАП, ДАНС, Агенция „Митници“, общините, както и всякакви други органи, включително може да изиска съдействие от всякакви физически или юридически лица. Според ЗПКОНПИ съдът постановява своето решение въз основа на вероятности и предположения, което е много по-занижен стандарт спрямо този на наказателното право, изискваш доказване на виновност без всякакво съмнение и предоставящо на обвиняемия допълнителни гаранции. Отделно гражданското производство у нас се развива при множество преклузивни срокове, които са кратки и ако бъдат пропуснати, лишават проверяваното лице от възможност да защити своите твърдения.

С приемането на това извънредно законодателство българският парламент нарушава и правото на ЕС. Действащият ЗПКОНПИ и отмененият Закон за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество (ЗОПДНПИ) нарушаваха Директива 2014/42 за обезпечаване и конфискация на средства и облаги от престъпна дейност в Европейския съюз, която предвижда разширена конфискация само при влязла в сила осъдителна присъда за изрично изброени особено тежки престъпления. Тълкувателното решение на ВКС, срещу което е насочен настоящият законопроект, коригира продължаващото прилагане в неприключили съдебни производства на отменения ЗОПДНПИ съобразно директивата. Българският законодател сега иска да коригира действащия ЗПКОНПИ, мислейки си, че така може да се пребори с директивата. Това обаче е невъзможно, защото директивата има директно действие и всеки един български гражданин може да се позове на нея. Планираното законодателно изменение обаче създава условия за репресивно поведение на българската държава спрямо нейните граждани, за което представителите на КПКОНПИ дори няма да отговарят, защото така пише в закона (чл. 17 ЗПКОНПИ)!

Законопроектът нарушава защитената неприкосновеност на частната собственост съгласно ЕКПЧ, вкл. Допълнителен протокол № 1 към нея, доколкото въвежда национални правила за ограничаване на собствеността, които са несъвместими с принципите на правовата държава. Той установява нетърпим от правото произвол от страна на държавата, защото позволява ограничаване и лишаване от собственост на лица, без те да са извършили каквото и да е закононарушение, което без съмнение е непропорционална намеса на държавата в частната собственост. За подобен тип правна уредба България вече е била осъдена в Страсбург („Димитрови срещу България“ – 12655/09). Това очевидно не притеснява българския законодател, който не само не гарантира правата на гражданите, а създава условия за репресии и произвол. Няма как да очакваме значителни чуждестранни или местни инвестиции в икономиката, при положение че частната собственост не е защитена.

Парламентарното мнозинство дори не се опитва да спазва правилата и стандартите на законодателния процес – изготвената предварителна оценка на въздействието е изцяло бутафорна (половин страница), целяща да легитимира извънредното законодателство; обществени консултации по законопроекта изобщо не са предвидени и проведени (по закон те трябва да са най-малко 1 месец).

Цялата процедура по внасянето и разглеждането на този законорпект не оставя съмнение за преследваната цел – пълно подчиняване на гражданите и бизнеса на интересите на управляващите. Самият закон се превръща във властови произвол, облечен във формално-правен камуфлаж. Установяването на безконтролна диктатура на КПКОНПИ разчиства пътя на клиентелата на властта към установяване на монопол във всички отрасли на икономиката. Всеки свободен и независим от държавата бизнес е застрашен от ликвидация, за да могат на неговото място да се настанят активните борци за вечната власт на ГЕРБ и присъдружните им парламентарни групировки.

Извънредното законодателство означава срив на инвестициите, срив на конкуренцията и срив на икономиката. Дълг на всеки гражданин, който желае страната да се развива като част от свободния свят, е да се противопостави на настъпващата диктатура. Да се опълчи срещу машината за репресии.

Настояваме за:
• Незабавно оттегляне на законопроекта;
• Спазване на Конституцията и установените в нея принципи на правовата държава – разделението на властите и независимостта на съдебната власт;
• Прекратяване на атаките срещу представители на независимия съд, които публично и в рамките на функциите си защитават върховенството на правото и правата на гражданите;
• Търсене на политическа отговорност за нарушения на изискванията на законодателния процес.

Поемаме ангажимент за демонтиране на цялата тази система от паралелни на редовното правосъдие репресивни структури, в частност КПОНПИ.

Ще работим и за:
• Сезиране на Европейската комисия с искане да започне проверка за нарушение на общностното право;
• Сезиране на Съвета на Европа – ПАСЕ и Венецианската комисия;
• Уведомяване на Съда на ЕС във връзка с делото по повод тълкуването на Директива 2014/42 за обезпечаване и конфискация на средства и облаги от престъпна дейност в Европейския съюз;
• Сезиране на президента с искане за налагане на вето;
• Оспорване на закона пред КС от институциите, които имат това правомощие.

В условията на задълбочаващи се авторитарни тенденции в управлението на страната, при отсъствие на реална парламентарна опозиция, обединение „Демократична България“ остава единственият политически защитник на основните права на българските граждани.

SHARE
съпредседател на "Демократична България", вицепремиер (2014) и министър на правосъдието (2014-2015)