SHARE

Парижката система за велосипеди “Велиб” е повод за завист на не една и две световни столици – вероятно затова тя е копирана по цял свят. В държавата, която ражда “Тур дьо Франс”, придвижването с колело е ежедневие, независимо дали се намираме в по-бедните предградия или в градчетата на границите на френската столица, където европейските богаташи купуват къща на старини, за да поживеят la vie à la française. Логично е Париж да интегрира през 2007 г. станции с градски колелета, от които може да вземеш колело и да го оставиш на друга станция, близка до дестинацията – за 29 евро на година.

През 2017 тази система има 300 000 потребители и над 1200 станции в града. За парижани, свикнали с тесните си улички, малки апартаменти и стълбища без асансьори, подобен транспорт е благословия. Той решава и проблема с кражбата на лични велосипеди, както и с факта, че е трудно за тях да се изграждат специални паркинги в самия град.

През 2018 служителите стачкуват, колелетата са изчезнали, огражденията на станциите, над които тече ремонт, се използват за блокиране на вратите на университетите и барикади по време на студентските протести срещу кабинета Макрон.

Какво се случва?

Като за начало – компанията, която управлява  “Велиб” през последните 15 години, губи търга от нов кандидат, стартъп, базиран в Монпейе с 40 души персонал. Новата компания “Смовенго” обещава по-леки велосипеди с USB порт, които са свързани с интернет и с електронен скоростомер. 30% от тях ще бъдат електрически велосипеди, продължават те.

От компанията твърдят, че са решили как да се справят с вандализма, с който Париж е ноторен – парижките колелета са повреждани 50 пъти повече, отколкото колела в други градове. “Париж е изключение дори за стандартите на Франция”, казва служител на бившата компания. 80% от колелата са заменени в първите две години, като от тях понякога са липсвали гуми, дръжки, седалки, а понякога цялото колело е хвърляно в Сена. “Смовенго” се зарича, че ще свали вандализма с 15% годишно.

При такава оферта Париж няма как да откаже. Всичката стара инфраструктура се премахна през октомври и декември миналата година, подготвяйки се за новите ултралеки, интернет адаптирани колела. До януари 2018 г. трябваше да са отворени първите нови 700 станции, а до март 2018 да работят всички 1400 предвидени.

Не е нужен френски скептицизъм, за да разберем, че нещата няма да се случат точно така. И че промяната, когато е по френски, идва трудно и не без битка.

Като за начало служителите на старата компания не се дават просто така – те излизат на протести през ноември, изисквайки да бъдат наети на работа от новия оператор на “Велиб”.

А през януари са отворили едва 60 станции, докато “Смовенго” се оправдава с това колко е бил изненадан от парижката почва. До април тази година 80% от работниците на “Велиб” са в стачка, което означава, че строежът на нови станции и работата по новите велосипеди е блокирана напълно.

Към юни месец т.г. едва 800 от планираните 1400 станции са в експлоатация и едва 3000 от целевите 20 000 колелета циркулират. Ненужно е да казваме, че парижани са бесни, a “Смовенго” ще трябва да изплати милиони евро в компенсации и неустойки. Ситуацията е отчайваща и за кмета Ан Идалго, за чиято зелена политика допринася и велосипедната система.

Кметът на социалистите не успя да се справи с кризата подобаващо – общината отказва коментар за Politico по темата, въпреки че от градската управа са поставили ултиматум: ако до края на лятото системата не е в експлоатация, ще има последствия. Ан Идалго не решава промяната на оператора еднолично, но опозицията я държи отговорна. Изборите за нов кмет на Париж предстоят след две години, а социалистката Идалго със сигурност ще бъде предизвикана от кандидати на републиканците, както и на центристката партия на Макрон, като има спекулации и за две ключови фигури от кабинета, че ще се кандидатират – говорителят Бенжамин Гриво и дигиталният министър Мунир Махджуби.

Междувременно говорител на новата компания, която управлява парижката велосипедна мрежа, заяви, че “не иска да се фокусира на причините за провала, защото трябва да завършим позитивно”.

Междувременно в Лион системата от 4000 колелета бе подменена в рамките на една нощ.

Снимка: Patrick Kovarik/AFP via Getty Images

SHARE
Смислен прочит на събитията, които имат значение.