Парите от Летище ”София” пълнят бюджетната дупка, а не БДЖ

Парите от Летище ”София” пълнят бюджетната дупка, а не БДЖ

SHARE

Авансовото плащане от 660 млн. лв. по концесията на Летище ”София” няма да отиде по сметката на държавните железници, както бе обявено в процедурата, а ще влезе в държавния бюджет и ще запълни отворилата се дупка от 656 млн. лв. в края на март. За какво ще бъдат похарчени средствата след това, зависи от решенията на правителството.

 

С авансовото плащане от концесията трябваше да се покрият дълговете на БДЖ и да се купи нов подвижен състав. От 2020 г. обаче има промяна в позицията, която управляващите не са афиширали шумно. Тя е продиктувана от факта, че държавата изплати задълженията на БДЖ година по-рано и пусна няколко търга за покупка на локомотиви, вагони и мотрисни влакове, обясни министърът на транспорта Росен Желязков пред Mediapool.

 

Сделката за 250 млн. лв. за покупка на мотрисни влакове беше спряна ден след парламентарния вот заради оставането до финала само на един кандидат.

 

“Спирането на търга  няма нищо общо с пренасочването на парите към държавния бюджет. Това решение беше взето още през 2019 г. Тогава решихме да дадем финансова самостоятелност на БДЖ, а не да обвързваме развитието на дружеството с бъдещи приходи, които към този момент не беше ясно дали ще се случат“, обясни Желязков.

 

Авансовото плащане от 660 млн. лв. няма да отиде и в т.нар. Сребърен фонд за подкрепа на пенсионната система, който трябваше да се пълни със средства от приватизацията и концесии, но това не винаги се случваше по време на правителствата на Бойко Борисов.

 

Към момента няма яснота за какво ще бъдат похарчени очакваните до края на месеца 660  млн. лв. Средствата са достатъчни да запълнят появилата се в края на март дупка от 656 млн. лв.

 

Според КТ “Подкрепа” парите ще се използват за социални плащания във връзка с пандемията.

 

“Сега се твърди, че с тях щели да се покриват разходи за икономически и социални мерки. Вярваме, че държавният бюджет се управлява добре и тези финансови средства могат и ще се използват по предназначение, не за текущи държавни разходи. Защото имаме само едно летище “София”. И само една държавна железница”, се казва в писмо на Федерацията на транспортните работници към КТ “Подкрепа”.

 

Синдикатът настоява да бъде сключен и анекс към концесионния договор, в който да бъдат заложени социални ангажименти за запазване на работните места на летище “София”.

 

Около 2400 са служителите на столичното летище, твърдят от КТ “Подкрепа”.

 

Според концесионния договор частният оператор “Соф Кънект” е задължен да преназначи целия досегашен персонал. След това обаче има право да съкрати работници според трудовото законодателство.

 

Синдикатът предупреждава, че предстои да бъде съкратена голяма част от работещите на аеропорта. Това показвала досегашната практика при всички приватизационни сделки и концесии.

 

“Притесненията за масови съкращения на персонал нямат основания”, заяви Росен Желязков.

 

Сметката на “Подкрепа” показва, че отсрочката с плащането на концесионните такси на “Соф Кънект” за първите 10 години, която се равнява на около 500 млн. лв., е почти равна на фонд работна заплата на летището за същия период. Около 50-69 млн. лв. годишно са разходите за заплати.

 

“След като сте решили да правите подаръци за чуждите компании под формата на безлихвени кредити, минималното, което следва да извоювате за българските работещи, е това да бъде направено само и единствено срещу безусловен ангажимент на концесионера да запази служителите”, заявяват от Федерацията на транспортните работници към “Подкрепа”.

 

“Няма банка, която да даде на въпросния концесионер безлихвен кредит в размер на 500 млн. лв. за цели 25 години – каквото държавата по същество направи през последните дни”, се посочва в писмото.

 

От другия синдикат – КНСБ, който има силни позиции на столичното летище, не са излезли с официална позиция относно съкращенията на персонала. Възможно е КТ “Подкрепа” да търси публичност, тъй като през последните години изгуби позиции на столичното държавно летище, допускат от Министерството на транспорта.

 

Концесионерът “Соф Кънект” към момента не е коментирал случая. Преди време от дружеството казаха, че ще преназначат всички на работа, но след определен период от време ще преценят кои ще останат и кои не.

SHARE
Смислен прочит на събитията, които имат значение.