Още 5,5 млн. евро глоба за “Мета” за нарушаване поверителността на личните...

Още 5,5 млн. евро глоба за “Мета” за нарушаване поверителността на личните данни

SHARE

“Мета” (Meta), компанията майка на “Фейсбук” (Facebook), е получила днес нова глоба от 5,5 милиона евро за нарушаване на европейския регламент за защита на личните данни от приложението за съобщения “УотсАп” (WhatsApp), предаде АФП. Новата глоба, обявена от Ирландия, идва след санкция от 390 милиона евро, наложена на компанията в началото на януари.

В новото решение ирландската комисия за защита на личните данни, която действа от името на ЕС, смята, че цифровият гигант е действал “в нарушение на задълженията си по отношение на прозрачността”, заяви регулаторът в комюнике.

Освен това “Мета” се позовава на погрешно определено правно основание “за обработка на лични данни с цел  подобряване на услугата и сигурността”, отчита ирландската комисия, която дава шест месеца на американската група, за да “приведе в съответствие своите операции за обработка на данни”.

Новата санкция се базира на основания, аналогични с приетите в началото на месеца, отнасящи се за филиалите на “Мета”, социалните мрежи “Фейсбук” (Facebook) и “Инстаграм” (Instagram).

“Мета” обяви веднага намерението си да обжалва и побърза да посочи, че санкцията няма да попречи на таргетираната или персонализирана реклама.

Глобата този път е доста по-малка, най-вече поради това, че не засяга въпроси, свързани с таргетираната реклама, а и заради факта, че “ирландската комисия за защита на личните данни вече е наложила значителна глоба от 225 милиона евро на “УотсАп” за факти, които се отнасят за същия период” – става въпрос да санкция, наложена на “УотсАп” през септември 2021 година, за неизпълнение на  задълженията за прозрачност при трансфера на данни към други компании на групата.

Тази нова серия от глоби следва приемането в началото на декември на три обвързващи решения на Европейския комитет за защита на данните, който е европейският регулатор за сектора.

Разследването се отнасяше до жалба, подадена на 25 май 2018 г. от германски субект на данни относно услугата WhatsApp. Преди 25 май 2018 г., датата, на която влезе в сила Общият регламент за защита на данните (ОРЗД), WhatsApp Ireland актуализира своите Условия за ползване на услугата и информира потребителите, че ако желаят да продължат да имат достъп до услугата WhatsApp, трябва да изразят съгласието си с актуализираните Условия за ползване на услугата.

WhatsApp Ирландия счита, че с приемането на актуализираните Условия за ползване е сключен договор между WhatsApp Ирландия и потребителя. Тя също така застъпва позицията, че обработването на данните на потребителите във връзка с предоставянето на услугата ѝ е необходимо за изпълнението на този договор, което включва предоставянето на функции за подобряване на услугата и за сигурност, така че тези операции по обработване са законосъобразни по силата на член 6, параграф 1, буква б) от ОРЗД (“договорно” правно основание за обработване).

Жалбоподателят обаче посочва, че противно на заявената от WhatsApp Ireland позиция, WhatsApp Ireland всъщност се опитва да разчита на съгласие, за да осигури законно основание за обработката на данните на потребителите. Като е поставила достъпността на услугите си в зависимост от това дали потребителите приемат актуализираните условия за ползване, WhatsApp Ireland всъщност е “принудила” потребителите да дадат съгласието си за обработване на личните им данни с цел подобряване на услугите и сигурността. Жалбоподателят посочва, че това е в нарушение на ОРЗД.

Ирландската комисия за защита на данните редовно налага глоби на големи цифрови услуги за нарушаване на правилата на ЕС за защита на личните данни. Комисията регулира дейността на Apple, Google, TikTok и други цифрови гиганти, тъй като техните европейски централи се намират в Ирландия. Понастоящем регулаторът провежда няколко десетки разследвания на известни цифрови компании.

Съгласно правото на ЕС, националните регулаторни органи на ЕС за защита на личните данни имат право да налагат глоби в размер до 4% от годишните приходи на компаниите. През 2021 г. месинджърът WhatsApp вече беше глобен с 225 млн. евро заради липсата на прозрачност при обработката на лични данни.

SHARE
Смислен прочит на събитията, които имат значение.