SHARE

Добавките не спомагат за превенция на сърдечносъдови проблеми, заключават учените след мащабно проучване с над 100 хил. души, разказва британският “Гардиън”.

Съществува всеобщо схващане, че вземането на капсули омега-3 спомага за защитата от инфаркт, инсулт или ранна смърт. То е погрешно, сочи ново мащабно и детайлно проучване на доказателствата.

Хиляди вземат омега-3 добавки редовно в продължение на години. Вярването, че те защитават сърцето, се е разпространило и е спомогнало за рекламата на тези добавки, защото резултатите от ранни проучвания показваха, че капсулите са полезни за сърдечносъдовата система.

Малки количества от мастните киселини омега-3 са нужни за здравето ни. Омега-3 мазнините се намират в определени храни, най-вече в мазна риба като сьомга и треска, които съдържат дългата верига от мазнини, наречена ейкозапентанова киселина или докозахексанова киселина. Ядките и семената, в частност орехите и маслото от рапица, съдържат друг вид омега-3, наречени алфа-линоленова киселина.

Но мащабно проучване от Cochrane Heart Group, което изследва резултатите от всички международни проучвания, за да тества ефектите на омега-3, с участието на повече от 112 000 души, заключава, че няма доказателство за положителния ефект на тези добавки.

“Можем да бъдем сигурни в резултатите от това проучване, които са противоположни на широко разпространеното вярване, че омега-3 добавките защитават сърцето”, казва водещият автор на Cochrane д-р Лий Хуупър от Университета East Anglia. “Мащабното системно проучване включва информация от хиляди хора в дълъг период от време. Въпреки цялата информация не намерихме превантивни ефекти.”

Учените изследват 79 произволни проучвания за омега-3 мазнините, от които 25 са считани за много надеждни, тъй като дизайнът и изпълнението им са на високо ниво. Проучванията набират мъже и жени, някои здрави, а други с налични заболявания, от Северна Америка, Европа, Австралия и Азия. Някои от тези, които са участвали, са били помолени да ядат както обикновено, а останалите вземат добавки от омега-3 мазнини в продължение на поне година.

В повечето от проучванията хората от групата с добавките са молени да вземат дълговерижни омега-3 мазнини под формата на капсула. Само няколко проучвания разглеждат ефектите от яденето на мазна риба. Други проучвания работят с хора, консумиращи повече алфа-линоленови киселини – формата, извличана от растения, която е добавена към маргарин или е давана под формата на орехи.

Добавките с рибено масло не водят до никаква разлика в процента риск от инфаркт или инсулт, казват учените от Cochrane. Консумацията на повече алфа-линоленови киселини от маргарин с добавки и орехи дава малки предимства, но спадът на сърдечносъдовите рискове е много малък.

Учените правят систематичното си проучване по молба на Световната здравна оргаизация, която обновява насоките си за полиненаситени мазнини. Вярването, че добавките на омега-3 могат да предпазят от сърдечносъдови заболявания, идва от няколко положителни резултата от проучвания в края на 80-те и началото на 90-те години, казва Лий. “Всички ние вярвахме в това доста дълго време”, казва тя. “Но нито едно от проучванията оттогава насам не е доказало тези резултати. Просто не сме се приспособили към данните.”

Лий казва, че няма достатъчно доказателства, които да покажат дали яденето на по-мазна риба е полезно, въпреки че тя самата предполага, че вероятно е. Повечето риба замества нещо друго в диетата, което вероятно е по-малко полезно за вас, казва тя. “Освен това има високо съдържание на йод, селен, калций и витамин D, които са доста по-редки в другите храни, които рибата би могла да замени. И ако сте вземали капсула с рибено масло, може да сте вярвали, че правите здравословното нещо и може да сте спокойни”, казва тя.

Тим Чико, професор по сърдечносъдова медицина в Университета Шефилд, казва, че е малко вероятно изолирана част от диетата да предотврати инфаркт сама по себе си. “Опитът показва, че въпреки че някои видове хранителни режими са свързани с понижаване на риска от инфаркт, когато се опитаме да открием положителните елементи на дадената диета и да ги препоръчаме, като добавка те сами по себе си нямат ефект”, казва той. Това се случва първо с витамините, а сега проучването на Cochrane доказва същото по отношение на омега-3 киселините.

“Подобни добавки струват много – казва той, – така че на всеки, който ги купува с надеждата, че те ще предотвратят риска от сърдечносъдови заболявания, препоръчвам да похарчи парите си за зеленчуци.”

 

 

SHARE
Смислен прочит на събитията, които имат значение.