Медийната грамотност е най-перспективният начин за борба с фалшивите новини

Медийната грамотност е най-перспективният начин за борба с фалшивите новини

SHARE

„Танбих“ е проект, който показва на потребителите какво четат, а на журналистите – как да разпознават фалшивите новини още преди да са написани. Той е разработен от Катарския институт по компютърни изследвания в сътрудничество с Масачузетския технологичен институт и преподаватели и студенти от Софийския университет.

„Идеята е всъщност да промотираме медийна грамотност“, сподели за „Мрежата“ д-р Преслав Наков, ръководител на проекта. Той и екипът му вярват, че именно тя е най-перспективният начин за борба с фалшивите новини.

„Танбих“ разкрива пропагандните техники, използвани за написването на текстовете. И макар в класическата литература да са познати 7 такива, а „Уикипедия“ да говори за 67, екипът, създал системата, работи с около 20 утвърдени и често употребявани техники. Половината от тях са логически противоречия, а другата част, по-съществената, апелират към емоции.

Според Преслав Наков, който освен ръководител на проекта е и старши научен сътрудник I степен в Катарския институт по компютърни изследвания, доктор по компютърни науки от Калифорнийския университет в Бъркли, автор на стотици публикации в световни научни издания и първият носител на наградата „Джон Атанасов“, ако човек си взаимодейства достатъчно време с „Танбих“, той ще опознае пропагандите техники и ще започне да чете новините по нов начин.

Системата използва изкуствен интелект, или както казва д-р Наков – машинно себеобучение, за да подготвя данните, които разпознават техниките. Те обаче стъпват на човешки анализ. Също както фалшивите новини се създават от човешка ръка и от нея се разпространяват. Те все още нямат точна дефиниция, но водещото, което ги определя, е умисълът, с който са написани. С днешна дата фалшивите новини са преди всичко политическо оръжие. Причина, която провокира Преслав Наков да призовава към разграничаване на термините „фалшиви новини“ и „дезинформация“, тъй като проблемът е много по-голям от това дали нещо е вярно, или не.

Според експерта с правилните политики и инструменти е напълно постижимо дезинформацията да бъде преборена в рамките на няколко години. Добър пример в тази битка е Финландия, която с активна кампания по медийна грамотност, е овладяла проблема за 5 години. Като пример д-р Наков дава и борбата със спама, разпространението на който днес е ограничено.

„Дезинформацията няма да изчезне, тя винаги ще бъде с нас, по начина, по който спамът продължава да бъде с нас, но може да бъде поставена под контрол.“

Още за това как проверката на твърденията за фактологична точност може да става предварително и навреме, как се идентифицират източниците на информация и как всъщност се случва автоматизираното разбиване на слухове, неверни твърдения и фалшиви новини.

SHARE
Смислен прочит на събитията, които имат значение.