Ледът около пиратската афера с танкера “БАДР” се пропука*

Ледът около пиратската афера с танкера “БАДР” се пропука*

SHARE

*„Ледът се пропука, господа съдебни заседатели!” От „Дванайсетте стола” на Иля Илф и Евгений Петров

На 22 октомври тази година Върховният касационен съд (ВКС) лиши от права частния съдебен изпълнител (ЧСИ) Тотко Колев за общо 7 години заради това, че бургаският съдия-изпълнител е пренебрегнал съдебно решение, за да проведе публична продан на либийския танкер и че не е уведомил НАП за започналото принудително изпълнение, макар че е бил длъжен.

Тотко Колев

Решението на Върховния касационен съд по първото дисциплинарно производсво е от 18 юли 2019 г. С него ЧСИ Тотко Колев е лишен от права за 2 г. и е глобен е с 4000 лв. При второто дисциплинарно производство обаче санкцията е още по-строга – лишаване от права за срок от 5 г. Върховни магистрати уточняват, че правилата за определяне размера на наказанието не предвиждат възможност за кумулиране на неизтърпените наказания и определяне на едно общо за всички нарушения, което означава, че Колев няма да може да работи като ЧСИ за срок от общо 7 г.(пълния текст на решението вижте тук).

Преди почти година, на 9 декември 2019 г. Гърция е анулирала апостила върху фалшивата морска ипотека, която послужи на българска банда да отвлече танкера БАДР чрез незаконни действия на ЧСИ и физическо отстраняване на екипажа с помощ от Морска администрация, Гранична полиция и мутренска бригада. Освен това гръцките власти са обвинили за фалшификата управителя на “Булгаргеомин” Асен Кавдански, заедно с гръцкия му съучастник Георгиос Лапас. Той е издирван с европейска заповед за арест и съдът е постановил, че при предаването му трябва да бъде задържан (виж съдебното решение тук).

Кои са останалите участници в аферата “БАДР”, която според разследване на сайта “Биволъ” започва в навечерието на коледните празници през 2018 г.

Мафиотската акция срещу либийския танкер не остава скритa от либийската преса, както и от световни и регионални медии в областта на морското корабоплаване, като World Maritime News и Maritime Bulletin, които го отразяват веднага. В тях директно се пише, че корабът е принудително “отвлечен от български въоръжени полицаи”. По това време, с изключение на един специализиран сайт у нас Maritime.bg, тази пиратска афера  не е отразена в нито една българска медия и остава напълно скрита от обществеността.

Искан ли е откуп за танкера “БАДР” в размер на 4,5 млн. евро и от кого?

Според разследване на сайта “Биволъ”, в началото на август 2018 г. евродепутатът Емил Радев (ГЕРБ/ЕНП), заедно с оръжейния бос Николайчо Гигов и Димитър Борисов от сметопочистващата фирма “Титан”, е летял до Триполи с предложение до държавната либийска компания GNMTC – консултантски договор с близка до Радев кантора за 4,5 милиона евро, срещу съдействие за освобождаване на арестувания в България либийски танкер БАДР.

Мохамед Елахреш, който е официален преговарящ от либийска страна на GNMTC по казуса с танкера, казва:

Да, мога да потвърдя, че той беше в Либия и се срещах с него, между 3 и 6 август 2018 г. – казва Елахреш. “Г-н Радев беше с лица на име г-н Гигов и г-н Борисов и един български гражданин, живеещ в Либия (името му е арабско и не се разбира от записа). Имахме впечатлението, че с нас се свързват за дипломатическа интервенция, защото, очевидно, г-н Радев е персона с дипломатически статут, доколкото разбирам, той е член на Европейския парламент, и ние вярвахме, че това е официална инициатива от българската държава, за да се реши проблема. За съжаление случаят не беше такъв, защото когато се видяхме ние говорихме за нарушенията от българската администрация, които се гледат в съда в България и бяхме учудени, че те говорят за уреждане на въпроса.

Те предложиха, през Мая Андреева, консултантско споразумение, според което GNMTC трябва да плати 4,5 милиона евро, за да се освободи кораба. Една част от сумата – 1,5 милиона, щяха да бъдат невъзвръщаеми при всякакви обстоятелства, независимо дали е успешен или е провал, а другата част от плащането се предполагаше да бъдат платени след освобождаването на кораба. Разбира се, такъв консултантски договор за 1,5 милиона е безумен, нереален, и ние отхвърлихме изцяло предложението и веднага уведомихме Мая Андреева с официален имейл. Тя е лицето, което работи тясно с г-н Радев, мисля, че е негов съдружник. Доколкото разбирам тя е тясно свързана и с българското правителство в областта на транспорта.”

Емил Радев съвместява работата си като политик с адвокатска практика към Адвокатска колегия – Варна. Специалист е в сферата на търговското, финансовото, административното, международно-частното и гражданското право. Декларирал е пред Европейския парламент доходи от адвокатска дейност, както  и от фирмата “Инвест консултинг 2002” АД, в която управители са негови роднини.

Адвокатстването за извличане на облага от една криминална схема обаче трудно се вписва във високите морални и етични стандарти, които следва да спазват членовете на Европейския парламент. Още повече, че са замесени и други лица на държавни позиции като Мая Андреевакоято е член на съвета на директорите на „Летище София“.

Мая Анреева (вдясно)

Другият посредник Николайчо Гигов е познат най-вече като бивш собственик на ФК “Локомотив” (София) и оръжеен търговец.

Емил Радев и оръжейният търговец Николайчо Гигов в Либия (снимка Фейсбук Биволъ)

 

Димитър Борисов стана известен преди време като президент на ФК “ЦСКА”. В началото на 2020 г. стана ясно, че неговата фирма “Титан” и фирмите на Кирил Домусчиев и Румен Гайтански-Вълка ще чистят и извозват боклука на София през следващите 5 години срещу 435 млн. лева.

Димитър Борисов

Едва ли до края на годината казусът ще бъде напълно разрешен, но вече се вижда, че омертата около този срамен пиратски акт се пропуква и скоро можем да очакваме и други обвиняеми за него.

SHARE
Смислен прочит на събитията, които имат значение.