SHARE

Фестивалът празнува 75-годишнината на Чик Къриа, музикантът Сансеверино призова публиката да приеме бежанци в домовете си 

Джаз-фестивалът във френския град Виен окончателно детронира смятания за най-голям и престижен форум в Монтрьо, Швейцария. Тази година над 250 000 меломани са си купили билети за 16-те вечери в Античния театър в малкото градче край река Рона, близо до Лион. И въпреки домакинството на Европейското първенство по футбол, французите доказаха, че добрата музика си остава номер 1 за тях. Изключенията са, когато играят домакините и предстоящия финал. Тогава концерти няма.

received_10209578404594718
Снимка от концерта на Горан Брегович и неговия оркестър за Сватби и погребения

Звезди от ранга на Даяна Крол, която се завръща с европейско турне, легендарният Джон Маклафлин, Грегори Портър, Пинк Мартини и разбира се, събитието тази година – 75-годишнината на Чик Къриа, са акцентите в програмата.                                                                                                                                   

Шест сцени

три, от които безплатни, оформят афиша на фестивала. Меломани от цял свят пристигат по суша, въздух и вода. Сред зрителите са и ВИП гости – политици, модели, актьори, бизнесмени…Всички седят върху фестивалните възглавници по камъните на Античния театър. Тук нашенски ВИП с ограждения – няма, има добра музика! И дискретност. 

Създаден през 1981 г. Jazz a Vienne се налага като сцена за еклектичен и мейнстрийм джаз. В началото фестивалът е подкрепен от звезди като Майлс Дейвис, които се отказват от хонорари в името на бъдещета световна джаз сцена. И тази година организаторите се съобразяват със златната формула за успех: да има качествена музика за всеки – от комерсиалните Сйил и Нил Роджърс от Chic до 80-годишния китарен виртуоз Бъди Гай.

Скандали

Месеци преди началото на фестивала от директорския пост се отегли пианиста Стефан Кушиян. Той е начело на фестивала от 2011, но след като миналата година генерира дефицит от 300 000 евро, бе принуден да напусне. Той обаче не остава без работа, а поема друг, макар и по-малък фестивал – в Марсилия. Във Виен го заместват вече двама – Самуел Риблер, който пое административната и финансова част, и Бенджамен Танги, който е артистичен директор.                            

Големият скандал предизвика един забавен музикант, подвизаващ се под името Сансеверино (Sanseverino). Публиката го обича заради невероятното му чувство за хумор и мелодичен джаз, който изпълнява. Може би заради това най-малко от него се очакваше да отправи призив от сцената на Античния театър към 8000 меломани да отворят домовете си за бежанци. И това пред публика, дошла от Южна Франция с лодки и частни самолети, която по последни данни редовно гласува за …Льо Пен. Ето какво се случи: концертът започна с приятелски тон, безобидни шеги и приятна музика. Ентусиазираната публика поде в хор най-известните парчета на Сансеверино до момента, в който с присъщата си лекота той запя песен и предизвиква публиката с апела си:” Да отворим врата за бежанците!”

received_10209578402474665
Сансеверино покани бежанците в домовете на французите от сцената във Виен

Смесени реакции

Освиркванията са повече от аплодисментите. Организаторите са безпомощни, но запазват хладнокръвно мълчание. Камерите от сцената се преместват върху публиката и запечатват лицата на заклеймяващите Сансеверино.

Политическа провокация или рекламен трик

След концерта музикантът бе категоричен: спонатанен вик за човечност! Дали го разбраха правилно, не съм сигурен.                                                                    

На другия ден полемиката се премести в медиите. “Имам чувството, че всеки е толерантен на думи, но не е съгласен да помогне на тези хора. Обществото е лицемерно, политически коректно, но безчувствено. На никой не му пука за другите“, каза Сансеверино. 

Провокацията му във Виен внезапно „съкрати“ част от летните му ангажименти. Две от участията бяха анулирани на другия ден от организаторите, което поставя на дневен ред въпроса колко толерантна е Франция? 

И все пак Jazz à Vienne не е политическа, а музикална сцена. Горан Брегович и неговия Оркестър за сватби и погребения върнаха настроението у публиката. Никой не устоя  на микса от балканска музика, рокендрол и джаз импровизации. Той е на 66 години, но не изглежда като човек, който е готов да слезе скоро от сцената. Облечен е изцяло в бяло. С него на сцената са и пет певици в народни носии.

received_10209578403154682
Две легенди на китарата се срещнаха на фестивала Джон Маклафлин и Джон Скофийлд

Българска следа

Две от тях са българки – великолепните Людмила Радкова – Трайкова и Даниела Радкова. Те изпяха няколко български народни песни и по традиция обраха  овациите на публиката. И още един изключителен балкански музикант вдигна на крака меломаните – косоварският певец и перкусионист Мухарем Реджепи. Един млад канадец, познат ни от работата си с Novue Vague – Хю Колтман и неговото трио отдават почит на една легенда – Nat King Cole. Аранжиментите са модерни, в блус и рок звучене. Гласът на Колтман звучи с различни нюанси. Напомня за Ник Кейв. Достойно подгряване за завръщането в Европа на една от най-успешните дами в света на джаза през последните 20 години – канадката Даяна Крол. Тя призна в бекстейджа, че е  много нервна преди старта на френското й турне, което започва от Виен и минава през прочутата зала „Олимпия“ в Париж и още няколко градове на страната. Франция е изпитание за всеки артист.    

„Бях тук, когато децата бяха на три години, сега са на девет. Доста време е минало, дали ще се справя?“, пошегува се тя от сцената на Античния театър. И защити класата си на един от най-скъпите и продавани джаз артисти днес.          

Голямият концерт предстои

На 11 юли светът на джаза ще отбележи 75-годишнината на Чик Кърия. Неслучайно рок джаз легендата се завръща във Виен. Дълги години той работи с Майлс Дейвис, който завинаги остава свързан с фестивала. Носителят на Грами е единственият, който все още не е обявил репертоара си.

„Ще бъде изненада и за мен самия. Обичам да импровизирам. Смятам, че импровизацията е важна не само в музиката, но и живота. Някой от най-важните решения в личния си и професионален живот съм взел спонтанно. Импровизацията е живот!“

received_10209586562078650
Джон Маклафлин напълни Античния театър вчера, въпреки мача
SHARE
Георги Тошев е журналист и продуцент. Работил е за в. 24 часа и в. Дневник, сп. ЕДНО. МАХ, L'Europeo, ЛИК, БНТ, Би Ти Ви, BBC, ARTE, ZDF, RFI.Автор на 42 документални филми, създател на поредиците"Другата България" и "непознатиТЕ", продуцент на "Преди обед" и "Като на кино".