Държавните медии са инструмент за пропаганда на управляващата партия в Полша

SHARE

Проучване на Обществото на журналистите в Полша разкрива как държавните медии са се превърнали в инструмент за пропаганда на управляващата партия в нарушение на медийния закон и избирателния кодекс.

Анализирани са водещите новинарски емисии, излъчвани всяка вечер през последните две седмици от предизборната кампания за европейските избори и е установено, че:

– 69 сегмента, отразяващи управляващата партия “Право и справедливост” (68 от които са положителни);

– 33, отразяващи опозиционната Европейска коалиция (всички негативни);

– 0 за другите основни участници.

Те също така отбелязват редица техники, използвани за манипулиране на аудиторията:

1. Някои истории са отразявани постоянно, за да се подчертае проблем. Например в седем последователни вечери е показан таен запис на опозиционен депутат, признаващ, че неговата партия иска да бъде „прогресивна“ по отношение на правата на ЛГБТ, но трябва да скрие това от избирателите в селата.

2. Други, неудобни за управляващите истории са игнорирани. Например голям документален филм за педофилия в духовния клир – огромна история, широко коментирана и обсъждана със седмици, не се споменава директно в държавните новини. Вместо това те показват статистика за педофилията сред други професии и атакуват опозицията заради снизходителността си към педофилите.

3. Отразяването на кампанията на “Право и справедливост” е било реално използвано за реклама на изборните обещания на партията. Отразяването на едно опозиционно събитие е използвало “зърнести” кадри (такива с много ниско качество), взети от акаунта на “Право и справедливост” в Twitter. Като цяло е използвана аудио- и визуална манипулация, за да бъде ласкана “Право и справедливост” и да бъде показана опозицията негативно.

4. Заблуждаващи графики са използвани за похвала на правителството и неговите постижения. В един от случаите е интервюиран и “белгийски журналист”, който критикува Доналд Туск (лидер на опозиционната Европейска коалиция – бел. ред.) на френски език. Но всъщност въпросното лице се оказа стажант в държавната телевизия, който се намира във Варшава и говори полски.

Пълният доклад е достъпен и на английски език на интернет страницата на Обществото на журналистите.

Вижте още:

Пропагандата в Полша напомня на комунистическата пропаганда

Снимка: Freedom House

SHARE
Смислен прочит на събитията, които имат значение.