SHARE

От Мила Чернева, “Капитал”

Парламентът прие промените в Закона за пътищата. Освен че с тях се промениха сроковете за въвеждане на тол-таксите, те въведоха и още една ключова промяна. Т.нар. доставчици на декларирани данни (ДДД), които трябва да са компаниите, предлагащи GPS услуги (fleet management) на превозвачите, няма да сключват договори директно с Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ), а с националните доставчици на услуги (НДУ), които ще са посредник.

На пръв поглед това е малка промяна, но всъщност е важна от бизнес гледна точка. Първо, това ще излиза повече на държавата: GPS фирмите щяха да ползват по-ниска комисиона (2%) или никаква за разлика от НДУ-тата, които прибират 7% от приходите. Второ, това ограничава сериозно конкуренцията, защото има много GPS компании, но към момента продължава да има само един официален доставчик на тол-услуги и винетки – “Интелигентни трафик системи”. Освен това по-малко от месец преди тол-системата да заработи технически, GPS фирмите още не са информирани от държавата как ще участват в процеса и не могат дори да се включат.

АПИ не общува с Космоса

“Промяната се налага, тъй като АПИ не разполага със софтуера, който обработва суровите данни от GPS устройствата и ги превръща в реални тол-декларации”, коментираха в отговори до “Капитал” от Националното тол-управление. Това е странен мотив, защото според два източника на “Капитал”, добре запознати с тол-системата, първоначалният план е бил ДДД-тата да подават данните в удобен за АПИ вариант, т.е. не сурови. Това пише и в проекта на общи условия на страницата на ведомството: “ДДД формира стандартизирани декларирани данни (ДД) от суровите географски данни за всички преминавания на превозните средства на регистрирани пътни потребители през BGНССТТ.”

#ТОЛгейт

Също така основанието, че институцията, която трябва да оперира цялата система, не разполага със софтуер за обработване на сурови GPS данни, е леко странно.

GPS фирми, с които “Капитал” разговаря, обясниха, че за тях не би било проблем да преформатират данните и даже са били готови да го правят без комисиона, въпреки че за тях това би означавало допълнителен труд.

По-малко пари за държавата

В момента ИТС прибира 7% комисиона от пътните такси. По думите на началника на тол-звеното Олег Асенов ДДД-тата са щели да работят за около 2%.

Проста сметка сочи, че при равен пазарен дял на НДУ-то и GPS операторите, но с ниската комисиона за вторите, държавата ще получава повече средства, в рамките на десетки милиони левове годишно. Не трябва да се пропуска фактът, че GPS операторите можеше да работят и без комисиона – тогава приходите за държавата щяха да са още повече. Ползата е, че по този начин те предлагат пълноценна услуга на клиентите си превозвачи и имат добри пазарни позиции. Такъв разговор обаче не се е провел.

GPS компании разказаха пред “Капитал”, че са опитали да получат от АПИ информация за кандидатстването през последните месец-два, но без успех. На страницата на агенцията все още седи документ със заглавие “проект”. Сега отново са на етап изчакване, за да разберат как точно да формулират търговските си отношения с посредниците.

Всичко това контрастира силно с начина, по който е избран първият и единствен Национален доставчик – “Интелигентни трафик системи” (ИТС). Той подписа договор ден след като общите условия бяха публикувани на сайта.

Конкуренция нулева

Очевидно е, че компанията и сега е стъпка напред пред останалите. Миналата седмица ИТС са разпратили съобщение към GPS операторите с текст: “Tollpass ще си партнира с всички фирми, предлагащи GPS тракери за автоматичен толинг.”

Формулата на тол-системата Пари + монопол = Пари’ и КОЙ обслужва тя

От компанията уточниха за “Капитал”, че засега нямат сключени договори, но са пратили съобщението до GPS компании, “за да им обърнем внимание върху възможността техните устройства да бъдат ползвани за целите на тол-таксуването”.

На пазара в момента има 60-70 GPS оператора. При наличието само на един НДУ и настоящия хаос пред превозвачите притесненията на тези оператори са, че ако не сключат договор с ИТС, те могат да изпаднат от възможността да предлагат тол-услуга. Освен това GPS компании споделиха пред “Капитал”, че камионите така или иначе имат вградени GPS устройства, но не е изключено, уплашени от хаоса, превозвачите да си купуват Tollpass.

Впрочем в Унгария ДДД-тата също трябва да подписват договори с посредници – национални доставчици. Там обаче те са общо 20 и GPS операторите имат избор на партньори.

Четете още в “Капитал”.

SHARE
Смислен прочит на събитията, които имат значение.