SHARE

Липсата на стандарти в клетата територия прави размиването на отговорности толкова флуидно, че реално всеки е виновен за всичко. Липсата на силни институции, които си вършат адекватно работата, подпомага тези процеси.

Дълбоко в основата си обаче това говори за липса на държавност, а статуквото работи именно за това. Защото там, където нямаш работещи институции, губиш уважението към тях и тогава нямаш нужда от съд и присъда, трябва ти само един телевизионен репортаж и вездесъщото “обществено мнение”, за да разчистиш някой неудобен или нещо неудобно.

Проф. Николай Петров беше нарочен за отстрелване. Днешният “народен съд”, довел до неговата оставка, е единствено зрелище, зад което се крие истинската причина за отстраняването му – опитът да спре порочните практики и превръщането на иституциите в златни кокошки.

Още като шеф на ВМА, няколко независими източника на “Терминал 3” ни информираха, че ген. Стефан Янев, вицепремиер и министър на отбраната в служебното правителство на Румен Радев, ще изиска провеждането на одит в болницата.

Целта е да се уличи директорът в нещо, каквото и да е, и да бъде сменен. Защо? 

Защото затегна дисциплината и спря кранчетата, през които болницата се източваше с години. Именно Николай Петров успя да изправи ВМА на крака, като оправи многомилионните й дългове. С цената на това, че златната кокошка спря да снася златни яйца и много “нездрави сили” впрегнаха здрави усилия, за да си я върнат.

Одитът установява отличните финансови резултати, които са постигнати, и не открива очакваните слабости и проблеми, които да доведат до смяната на проф. Петров. Самият той от своя страна разпространява резултатите от одита до всички заинтересовани страни и не на последно място – разпечатва 50 екземпляра и ги раздава вътре в самата болница, за да знаят всички всичко.

Половин година по-късно Би Ти Ви правят “бомбастично” разследване, като откриват публичен документ и неговите изводи! Защо сега се сетиха? Да погледнем какво се случи в тази половин година.

Проф. Николай Петров става министър на здравеопазването, като до последно в публичното пространство, а именно чрез в. “Труд”, се лансираше името на директора на Александровска болница – Костадин Ангелов. Можем само да гадаем кой е лобистът зад кандидатурата на Ангелов. В този момент обаче Борисов се налага и неговият кандидат, а именно проф. Петров, заема поста. Дали Борисов не е знаел за този одит и установеното от него тогава? Въпросът е реторичен. Защо тогава сега се прави на изненадан? Или отидът е бил пазен като подходящ повод за отстрелване на министъра?

Скоро след като става министър, Николай Петров доказва по недвусмислен начин, че и Министерството на здравеопазването ще спре да бъде нечия златна кокошка. 

И започва публичният натиск. Като първо предупреждение. Компанията “Телелинк” – основана от Спас Русев и Любомир Минчев и една от онези, които са в сателитния обръч от фирми на Делян Пеевски, заплашва обществото, че спешният телефон 112 ще спре да работи и еднолична вина за това носи именно министърът.

Да припомним фактите:

Министър Петров не пожела да възобнови договора на “Телелинк” за поддържане на спешния телефон 112 и стартира нова обществена поръчка. Мотивите – трябва да се направи подробен анализ дали сумата от около 180 хил. лв. на месец, която държавата плаща, не можа да бъде намалена. 

Министърът е категоричен: “Няма риск за пациенти и медици. Системите за комуникация ще продължат да работят, въпреки че договорът с „Телелинк” е изтекъл”.

Важно е да уточним, че съмненията за висока цена не са единствено у здравния министър.  Всъщност спрелият обществената поръчка е министърът на вътрешните работи Валентин Радев, който заяви, че се е почувствал притиснат от фирмата, която досега отговаряше за тази дейност. В изявление на Радев от 23 август 2017 г. той заявява, че фирмата иска прекалено висока цена и се възползва от предстоящото председателство на Съвета на ЕС. 

Очевидно проверката за това какви точно услуги извършва “Телелинк” и дали сумата, която държавата плаща, не може да бъде намалена не е в интересите на корпулентния собственик. Не е и в негов интерес провеждането на обществена поръчка по правила, които не са писани от него и за да обслужат неговия интерес.

Другата поръчка в мандата на здравния министър Петров е за издаването на електронни здравни карти – идея на повече от 10 години, проваляна неколкократно поради липса на желание, различни скандали, протакане на обществени поръчки и опита на предишния здравен министър Петър Москов електронна здравна карта да бъде заменена от системата с пръстовите отпечатъци, за която бяха похарчени 500 хил. лева, а впоследствие тя беше отменена от съда като противозаконна.

В момента въвеждането на картата отново е на дневен ред в НЗОК, като този месец започна обсъждането за това какви средства да бъдат заделени за закупуването на нужната техника, а до средата на следващата година системата да заработи.

И този опит за въвеждане на електронна здравна карта среща опозицията на множеството болници. По думите на управителя на НЗОК проф. Камен Плочев причината за това е проста: “Край – престават тези фалшиви изследвания, които не са направени, но са написани, фалшиви лекарства, които не са дадени… Не мога да кажа, че колегите работят незаконно – това не е правилото, това са изключения. Но тези изключения – те дразнят, те се набиват. То е като трънче“.

И министър Николай Петров споделя неговите виждания. “Да престанем с хартиените епикризи, с хартиените рецепти, със здравните книжки, с които се ходи в аптеката.”

“Това нещо, когато излезе в електронен вариант и заработи системата, във всеки един миг вие ще може да имате информацията чрез НЗОК къде и какво финансиране отива, къде и какви операции се правят, наистина ли има потоци пациенти от една област към друга, защото предпочитат там да се лекуват, а не в своята. Защото сега това е трудно проследимо, сега контролът е последващ, той е документален, а тогава ще бъде в реално време”, заявява проф. Петров в интервю за БНТ от 23 октомври 2017 г.

И на въпрос дали това значи, че всички болници ще са длъжни да го правят, отговорът му е: “Ще бъдат длъжни да го правят, няма друг шанс…”

В хода на кампанията срещу Николай Петров умишлено се пуска и слухът, че той иска да се оттегли поради известни проблеми със здравето си.

Да погледнем сега и изключително разкритие от разследването на Би Ти Ви. Отново от чисто фактическа гледна точка. Твърди се, че министърът е извършил нарушение, като е сключил договор след проведена обществена поръчка по критерий “най-ниска цена” с мъжа, с когото дъщеря му живее на семейни начала.

Това е установено от въпросния одит, който е публичен от повече от половин година. Т.е. тук няма никакво разкритие, на първо място, защото никой нищо не е крил. Нещо повече – Военна прокуратура не установява наличие на извършване на престъпление и отказва да образува наказателно производство. Такава ни е прокуратурата, ще кажете. Защото доверието в работата на институциите е нулево, както добре знаем. Направихме справка с юристи и ето техните заключения.

На въпроса има ли наличие на конфликт на интереси:

Лицата, които се намират във фактическо съжителство, са свързани лица единствено когато се намират във фактическо съжителство със самото лице, заемащо публична длъжност. Лицето, което живее във фактическо съжителство с роднина по права линия, не е свързано лице с лицето, заемащо публична длъжност.

Т.е. с кого живее дъщерята на министъра няма никакво отношение по отношение на съществувавощото в България законодателство, което определя кое е и кое не е конфликт на интереси.

И сега идва още по-важният въпрос – може ли министърът да спре провеждането на обществена поръчка, защото в нея участва някой, когото той познава и дори който живее заедно с дъщеря му? На какво основание да го направи, след като по дефиницията на българското законодателство това не е конфликт на интереси? И какви последствия би имало това – реално ще настъпят вреди за болницата, защото критерият за спечелването на тази обществена поръчка е най-ниска цена. Т.е. отстранявайки от състезанието кандидата, който дава най-ниска цена, той може да бъде подведен под отговорност, защото с действията си ще ощети всъщност болницата – като сключи договор с кандидат, който е представил по-висока цена. Ето и как стоят нещата според Закона за обществените поръчки:

1. Проф. Николай Петров е възложител на обществена поръчка.

2. Проф. Николай Петров не може да не възлага обществени поръчки, защото нарушава закона, като не разходва законосъобразно публични финанси. Следователно законът го задължава да обявява обществени поръчки.

3. Проф. Николай Петров не може да обявява обществени поръчки, в които умишлено да поставя ограничения на определени участници. Нарушава  ЗОП и самите му принципи, както и директивите на ЕС, транспонирани в ЗОП.

4. Веднъж обявена, възложителят не може произволно да прекрати поръчката, защото пак нарушава самите принципи на ЗОП. А и незаконосъобразното прекратяване може да бъде обжалвано и отменено от КЗК и ВАС.

5. Поръчката е с критерий “най-ниска цена”. Ако незаконосъобразно той не класира участникът с най-ниска цена, той нарушава закона, а и нанася съвсем конкретна вреда на ВМА.

6. Да задължи съвсем умишлено да не участва в поръчката лице, което не е свързано с него, е отново нарушение на ЗОП (“подреждане на поръчката”). Още повече че това лице се оказва с най-ниска цена. Това вероятно би било и престъпление по Наказателния кодекс.

Или накратко казано – министър Петров беше пожертван. Операцията по отстраняването му беше ювелирна и с участието на познати играчи – бизнес, политици и познати медии, които по познат начин влязоха удобно в ролята на бухалки.

Обществото ни консумира всичко това и ръкопляска в унес, без да осъзнава капана, в който само се вкарва. #КлетаТеритория

SHARE