SHARE

Страната ни се намира в хибридна война и нейният “голям брат” Русия е идеализиран от пропагандата в България. Целта е да се подготви общественото мнение  за излизане на страната от ЕС и НАТО, както и систематично да блокира съдебната реформа и всички усилия за демократично налагане на върховенството на правото.

Най-концентрирата е атаката с опорна точка “Продажните елити на България”, с която се цели да бъде дискредитирано гражданското общество и да бъдат очернени всички проевропейски и реформаторски движения и протести, всички застъпници за съдебна реформа (Христо Иванов, Лозан Панов, Съюзът на съдиите и др.), всички политици и партии, които заемат стабилна проевропейска и пронатовска позиция (Росен Плевнелиев, Бойко Борисов, ДСБ, „Да, България“ и др.),  както и правозащитни и неправителствени организации  и медии.

Това са част от заключенията в анализа на Фондацията за хуманитарни и социални изследвания, след като тя е проследнила информационните сайтове и вестници за 2013 – 2016 г. – в първата част на доклада „Антилибералната пропаганда в България“, който бе публикуван днес, направен с подкрепата на Фондация “Америка за България”.

Атаките по гражданското общество са с първи пикове от есента на 2013 г. срещу летните протести срещу правителството на Орешарски, нови по-високи пикове срещу съставянето на прореформистка коалиция през есента на 2014 г., срещу инициираната от Христо Иванов съдебна реформа през 2015 г.  и в подкрепа на Румен Радев по време на кандидатпрезидентската кампания през 2016 г.

От 2013 до 2016 г. публикациите, атакуващи гражданското общество в страната, нарастват 23 пъти (494 статии през 2013 г. до 11  394 статии през 2016 г.).

Основните опорни точки на антилибералната пропаганда са „Залезът на Запада“, „Въздигането на Русия“ и „Продажните елити на България“, “САЩ/НАТО като глобален хегемон кукловод”. Измерването показва степента на нарастване на употребите на пропагандния език след 2013 г. по всяка една от опорните точки – нарастване, вариращо между десетки и стотици пъти.

Набелязани са и осем медии, на които е извършен пълен прес клипинг като основни проводници на пропаганда: “Русия днес”, Информационна агенция ПИК, електронен сайт „Гласове“, списание „А-спекто“, електронен сайт „Поглед-инфо“, в. „Труд“, в. „Дума“ и в. „Уикенд“. Освен тях е направен анализ на информационните сайтове и вестници е направен цялостен преглед на 3080 сайта и блога на български език със системата SENSIKA, която поддържа електронен архив на публикациите от началото на 2013 г.

Източник: Фондация за хуманитарни и социални изследвания

Но пропагандата не цели единствено да се дискридитират движенията за променя, нейна друга цел е да подобри образа на Русия и подготви общественото мнение за излизане от НАТО и ЕС.

Така в информационното пространство има устойчив ръст на опорни точки за „Санкциите срещу Русия“ и „Залезът на Европа“.

Източник: Фондация за хуманитарни и социални изследвания

Евроскептическата пропаганда за четирите години е нараснала 16 пъти (2013: 109 статии; 2016: 1841 статии). От 2014 г. нататък, когато започва реалният ръст на евроскептическото говорене, неговите възходи и пикове се ръководят по международния и най-вече по руския политически календар. Стабилният и устойчив ръст на евроскептическите публикации започва непосредствено след анексията на Крим (март 2014 г.), реагира на гръцката дългова криза и на въведените санкции срещу Русия, за да достигне най-високи пикове около честването на годишнината от анексирането на Крим (март 2015, 91 публикации), влизането на руските войски в Сирия (септември 2015, 277 публикации) и отново се усилва като реакция на срещите на върха на Г-7 в Давос и на НАТО във Варшава (юли 2016, 283 публикации).

С други думи, пропагандата се влияе от политическите събития – на местно ниво по теми като съдебната реформа тя се активизира, когато има опити за прокарване на успешни политики, а за атаките срещу ЕС и в подкрепа на Русия тя се задейства при международни събития, за които трябва да се представят “алтернативни факти” и да се подмени дебата.

Източник: Фондация за хуманитарни и социални изследвания

Така през 2013 г. антиамериканска и антинатовска реторика в българското медийно пространство почти липсва. Анти-САЩ и анти-НАТО пропагандата у нас е пряко свързана с руския политически календар: появява се в края на 2013 г. (с началото на Евромайдана, 40 публикации). Големият ръст на антинатовското и антиамериканското говорене следва руската прокремълска преса в отговор на ескалацията на санкциите срещу Русия, за да достигне пик около честването в РФ на анексията на Крим през 2015 г. (над 400 статии за месец).

По същия начин опорната точка, че „САЩ/НАТО като световен хегемон кукловод“ бележат спад през 2016 г. и се появяват нови материали със симпатии към американския президент Доналд Тръмп.

Източник: Фондация за хуманитарни и социални изследвания

Антидемократичните пропагандни материали понякога посочват добри примери като Brexit, някои изказвания на Виктор Орбан и други действия, подкопаващи доверието в участието в ЕС и НАТО.

Интересно е да се отбележи и огромния ръст на публикации за „Въздигането на Русия“ като най-голям ръст има опорната точка за „Враговете на Русия“ (144 пъти повече публикации с този сегмент от речника през 2016-а спрямо 2013 г.). През 2013 г. Русия няма „врагове“, въпреки че НАТО отдавна се е разширил и е достигнал сегашния си формат, но след анексията на Крим през 2014 г. „вражеският дискурс“ се разпалва – Западът и в частност алиансът изведнъж се превръщат във врагове на Русия. 

Няма нито една западна институция, която да е посочена като добър пример. Всички добри примери са антиинституционални. Новоизбраният американски президент Доналд Тръмп е посочван преди встъпването си в длъжност като добър пример. Аргументите за това са, че се отнася лошо към идеята за правата и към политическите институции.

Освен излизане от ЕС и НАТО и подкопаване на опитите за съдебна реформа чрез тази пропаганда се увеличават рисковете за: 1) Създаването на среда на обществен цинизъм от типа „Всички са маскари!“. Съответно недоверие към каквито и да е общи принципи, ценности и институции и суспендиране на правовия ред на международно и национално ниво – замяна на силата на правото с правото на силата. 2) Деинституционализация на демократичните механизми за разделение и взаимен контрол на властите, включително възможно отхвърляне на парламентаризма. 3) Заглушаване и дискредитиране на гражданското общество като агонална среда за свободно и конкурентно дефиниране на общото благо и 4) Пълзящ авторитаризъм от популистки или „референдумен“ тип.

Източник: Фондация за хуманитарни и социални изследвания

В изследването е установено, че осемте цялостно изследвани медии следват обща рамка – те са антизападни и проруски (най-често Русия е „Добрият герой“ на публикациите), но поставят различни акценти. При “Русия днес” и сп. “А-спекто” архизлодеите най-често са САЩ и НАТО. При В. “Дума”, “Гласове” и “Поглед-инфо” най-често архизлодеи при тях са Бойко Борисов и правителството на ГЕРБ. Президентът Плевнелиев също стандартно е очернян, макар и рядко да попада сред архизлодеите – той бива постоянно омаловажаван. Обратно, ПИК и в. “Труд” се държат почти неутрално и дори проправителствено (про-Бойко Борисов) като те поставят в ролята на архизлодея най-често „Кръгът Капитал“, използвано като метонимия на прореформистки настроените политици, медии, магистрати и неправителствени организации.

Антидемократичната пропаганда в България не измисля нови формули. Тя е евроскептическа, антиинституционална, антигражданска и проруска. “Макар да няма съмнение, че съществува силно руско „влияние” в България, функцията на наличната местно-българска пропаганда всъщност служи за отклоняване на вниманието от руското икономическо влияние. Причината за това е, че руското икономическо влияние в България обхваща целия политически спектър и е дълбоко проникнало сред българската бизнес общност. В този смисъл изследването показва картината не на руската пропаганда в България, а на българските медии, които разпространяват „проруски” виждания, като форма на дезинформиране, чиято цел е да се упражни въздействие върху политическия процес”, е заключението на изследването.

Източник: Фондацията за хуманитарни и социални изследвания

Пропагандата има ясна цел – да подкопае доверието в демократичните институции, да очерни онези, които искат промяна, да хвали Русия и дискредитира ЕС и НАТО. От изнесените данни става ясен мащабът на тази операция, който застрашава бъдещето на страната ни. И се вижда от доклада на какво залага пропагандата – не толкова на очернянето на личности, колкото на подмяната на ценности – защото когато обществото изгуби своя морален компас и придобие чувство за безразличие, то тогава и само тогава “Източният му брат” може да изглежда като приемлив.

Снимка: AP Photo/Amel Emric

SHARE
Смислен прочит на събитията, които имат значение.