SHARE

Румен Радев започна своя мандат с популистки PR как е избрал да спести пари за полета си до Брюксел, предпочитайки военния „Спартан“ за неофициалната си визита.

Още тогава съобщихме, че причината да избере “Спартан” е, че големият правителствен Airbus е в ремонт, а по-малкият Falcon не може да побере журналистическата делегация на в. “Дума”.

След като изпратихме заявления за достъп до обществена информация се оказа, че Румен Радев не просто не е спестил пари на държания бюджет с посещението – тъй като разликата в полет с Airbus и “Спартан” e 12 лв. – но и луксът журналистите на в. “Дума” да посетят Брюксел е струвал двойно повече с военния “Спартан”, отколкото щеше да струва със свободния, но по-малък правителствен Falcon.

Полетът до Брюксел е със средна продължителност 2 ч. и 40 минути. След запитване към “Авиоотряд 28” екипът на “Терминал 3” научи, че средният разход за гориво на Falcon 2000 e 1000 кг/час, а на Airbus A319 – 2200 кг/час. Към момента на отговор на запитването цената на тон самолетното гориво е 603,97 USD, които не включват ДДС и акциз.

Така цената за средния разход за гориво на самолетите в едната посока за пълното времетраене на полета се изчислява съответно за Airbus A319 на 3321,84 USD или 5811,89 лв. (11 622 лв. в двете посоки), а на Falcon 2000 – 1509,93 USD или 2641,77 лв (5282 лв. в двете посоки)

Към тези разходи се прибавят и двудневни разходи за поддръжката на летателния персонал, които на ден възлизат на 85 евро за командир пилот, 80 евро за втори пилот, 65 евро за борден радист и инженер и 55 евро за стюарди и стюардеси.

По данни на Министерството на отбраната на Република България след запитване на екипа ни разходите за полета за един летателен час с предпочетения от Радев “C-27J Спартан” възлизат на 5800 лева от държавния бюджет за организации и структури и 15,000 лв. за други структури и частни лица. “Спартан” взема разстоянието от София до Брюксел за три часа.

Военнотранспортният „Спартан” лети със скорост от 580 км/час и съответно полетът до Брюксел е по-продължителен, отколкото с Airbus А-319 (900 км/час). Следователно е възможно разликата в цената да е дори по-голяма, тъй като полет с Airbus и Falcon може да отнеме и по-малко време – към 2 часа, а този със “Спартан” да достигне до три.

Твърденията за спестявания, възлизащи на над 8000 долара, получават еднозначен отговор – спестени пари няма.

Обновление: Информацията за присъстващите на полета на Румен Радев до Брюксел медии е на източници на Терминал 3. Още при публикуването на първия материал на 30 януари обявихме, че ще питаме президентската администрация за подробности около пътуването и потвърждение за присъствалите медии. Месец по-късно съобщихме, че все още не сме получили никакъв отговор от прес-службата на държавния глава, поради което изготвихме запитвания по ЗДОИ за цената на полетите. Настоящия материал е основан на техните отговори. 

SHARE
Смислен прочит на събитията, които имат значение.