„Прекрасният нов свят“ на г-н Зукърбърг, в който десетки хиляди служители на...

„Прекрасният нов свят“ на г-н Зукърбърг, в който десетки хиляди служители на Фейсбук решават кое е дезинформация и кое не, ме плаши“

1551
SHARE

„Прекрасният нов свят“ на г-н Зукърбърг, в който десетки хиляди служители на Фейсбук решават кое е дезинформация и кое не, ме плаши. Това е публична задача за публичните власти“, заяви президентът на АLDEGroup и координатор за Брекзит в Европарламента Ги Верхофстат след изслушването на Марк Зукърбърг в Европейския парламент.

Зукърбърг понесе жестоки критики след изслушването, като парламентаристите заявиха, че той е избягвал въпросите им, а водещ британски политик заяви пред Би Би Си, че Зукърбърг е пропуснал възможността, дадена му от Европарламента.

„За съжаление форматът на срещата позволи на г-н Зукърбърг да отговаря избирателно и да не даде отговор на всеки индивидуален въпрос“, каза Деймиън Колинс, председател на британската Комисия за дигитална култура, медии и спорт. Докато по време на изслушването от Конгреса на САЩ политиците задаваха един след друг въпросите си на Зукърбърг, европейският формат се състоя в поредица от въпроси, зададени от парламентаристите на различни политически групи. Зукърбърг отговори едва след като всички приключиха със задаването на въпросите – отвратителен формат, както го нарекоха някои експерти и журналисти.

„Как искате да бъдете запомнен? Като един от тримата интернет гиганти заедно с Бил Гейтс и Стив Джобс? Или като провален гений, който създаде дигитално чудовище, което унищожава демокрациите ни“, продължи Верхофстат.

„Съгласно член 82 от GDPR – Европейската обща рамка за защита на личните данни, всяко лице, понесло щети, има правото на компенсация. Кога ще компенсирате онези потребители, чиито данни са били използвани неправомерно? С оглед на това, че данните от един фейсбук профил могат да струват до 150 щатски долара, колко ще получат те?“, попита той.

„Зададох ви шест въпроса с отговор „да или не“. Не получих и един отговор“, разкритикува парламентаристът Филип Ламберт. „И, разбира се, Вие изискахте от нас този формат с причина.“ На това Зукърбърг отговори с характерната уклончливост, че ще изпрати отговори на тези въпроси. Ламберт попита дали „Фейсбук“ може да осигури систематична и публична прозрачност за избирателните кампании, дали ще позволи на потребителите си да се откажат от таргетираната реклама, дали ще произвежда съдържание, или е неутрална платформа, дали ще публикува данъчните си декларации във всяка държава.

Антонио Таяни, председателят на Европейския парламент, попита собственика на Фейсбук дали може да получи писмени отговори на въпросите в следващите дни.

Междувременно, въпреки че Марк Зукърбърг нямаше време да отговори на въпросите, то бе намерено време за снимки с евродепутатите – решение, критикувано от мнозина. Шведският депутат Сесилия Викстрьом бе наречена „срам за цяла Европа“ в Туитър след публикацията на снимка със Зукърбърг.

Изслушването бе сравнявано системно с това на Конгреса в САЩ, като европарламентаристи заявиха, че това в САЩ е било в правилния формат с прекалено деликатни въпроси, докато европейското е било в неправилен формат, но с изключително правилни въпроси.

https://twitter.com/Gruene_Europa/status/999003072260182017

Междувременно Зукърбърг заяви, че безопасността на хората е приоритет за него пред печалбата. Но през април тази година компанията премести данните на 1.5 милиарда потребители от Ирландия в САЩ, където законите за защита на личните данни са по-малко стриктни.

Този ход дойде месец преди влизането в сила на Европейската обща рамка за защита на личните данни, като по новия регламент „Фейсбук“ би подлежал на глоби до 4% от световните си печалби, или около 1.6 милиарда долара в случай на нарушение на правилата. Ходът отрази изцяло лавирането на Зукърбърг по отношение на въпросите за това как компанията му се отнася към данните на потребителите.

Европейските правила ще изискват от компаниите да осигуряват  – в достъпна и разбираема за прочит форма – информация за това как използват събираните от тях данни, както и да предоставят на европейските си потребители категоричната възможност да отказват техните данни да бъдат записвани. Потребителите ще могат да разберат каква информация за тях притежават компаниите, както и да контролират тази информация.

Целта на закона е да върне контрола на потребителя. И тъй като не е директива, не се изисква никаква допълнителна реакция от страните членки, тоест той директно може да бъде прилаган – включително в България. Така потребителите ще могат да се ползват и с новото право на изтриване или заличаване на данните, което гласи, че след подаване на молба за изтриване на данните под какъвто и да било претекст компанията ще бъде задължена да ги премахва изцяло, а не само да заличава видимостта им.

Прочит на GDPR – Европейската обща рамка за защита на личните данни от специалист ви предоставихме тук. 

Европарламентът счита, че Фейсбук е монопол, който в момента няма адекватен конкурент – което не е далеч от истината.

„Ние съществуваме в изключително конкурентна среда, където хората използват множество различни инструменти за комуникация. Средностатистическият потребител използва осем различни инструмента, така че от моята позиция считам, че има нови медии постоянно“, заяви Зукърбърг, премълчавайки, че четири от осемте инструмента са собственост на „Фейсбук“, а останалите са технологии като имейл, есемеси и обаждания, тоест нямат общо с приложенията и социалните мрежи. 

Форматът не даде отговори, а позволи на Зукърбърг да повтаря встъпителната си реч. За нея, разбира се, сме чували както пред Конгреса, така и в извиненията на Зукърбърг след скандала с „Кеймбридж Аналитика“, в който бяха откраднати данните на стотици хиляди потребители.

Европарламентът постави въпроси за зависимостта на потребителите от „Фейсбук“, която науката определя като идентична на зависимостта от дрога или хазарт. Други депутати поставиха критичните въпроси как „Фейсбук“ решава кое съдържание да цензурира и кое – не, задача, която често се изпълнява от изкуствен интелект и води до цензура.

„Тези платформи се промениха. Има много повече дезинформация, общностите стават все по-малки, имате много тесногърдо виждане за света. Ако погледнете ситуацията в Германия, това се компенсира с обществен дебат. Но за хора в други части на света това може да е смъртоносно. Виждали сме случаи във фейсбук, които са довели до смъртта на хора. Може ли бизнес моделът на „Фейсбук“ да се промени и да се върне към първоначалната си мисия на платформа за комуникация“, попита германския депутат от квотата на социалистите Габриеле Цимер.

Отговори нямаше. А европейското изслушване бе наричано от триумф на демокрацията до едно голямо нищо.

Днес предстои Зукърбърг да се срещне с френския президент Еманюел Макрон.

Снимка: Wired 

SHARE
Смислен прочит на събитията, които имат значение.