SHARE

Столичните клубове „Левски” и „ЦСКА-София” влязоха в най-важната си битка за реабилитирането им като фактори в българската футболна действителност – тази за феновете им, които да ги подкрепят на стадиона. След десетилетия на пренебрежително отношение към привържениците със сини и червени фланелки двете дружества най-сетне започнаха да осъзнават, че именно това е най-ценният им капитал.

„Левски” и „ЦСКА-София” вече трудно събират на домакинските си мачове над 1000 души, макар че заемат съответно второ и трето място във временното класиране на Първа лига, а и от десетилетия се славят като най-обичаните в страната. И въпреки че във вторник шампионатният мач между „Монтана” и Верея”, игран в Ловеч, постави антирекорд по посещаемост с едва 14 закупени билета, това в никакъв случай не бива да успокоява сини и червени.

Пазарните принципи, които стоят в основата на футболния мениджмънт, се базират почти изцяло върху приходи, генерирани от фенската лоялност. Преките постъпления идват от продажба на абонаментни карти, билети и фен артикули, а непреките – от спонсорство, телевизионни и рекламни права, които би следвало да са пропорционални на броя на активните привърженици на отбора, но в България това невинаги е така. Изключение правят само приходите от трансфери и от наградните фондове на УЕФА.

За да се справят с липсата на публика, двата клуба предприеха различни действия, които решават периферни проблеми и в никакъв случай няма да върнат трайно хората по трибуните. След срещата между собственика на „Левски” Спас Русев и тръст „Синя България” на 26 ноември тази година сините привърженици се въодушевиха и решиха да стегнат редиците си чрез обединение на различните фенски фракции. Миналата неделя в зала „Универсиада” се проведе среща на запалянковците, от която не произтече нищо, и на вчерашния домакински мач с „Нефтохимик” имаше едва 400 души на стадион „Георги Аспарухов”.

В лагера на „ЦСКА-София” ситуацията е още по-комплицирана, тъй като автентичният армейски клуб беше обявен в несъстоятелност преди няколко месеца, а на негово място в Първа лига реално играе преименуваният отбор на „Литекс” (Ловеч). Новият клуб беше припознат от малка част от червените привърженици, а лошите резултати на отбора успяха да отблъснат и тях от стадиона. За да ги върне отново на трибуните, ръководството на „ЦСКА-София” реши да направи голямо тържество преди домакинския си мач в петък срещу „Дунав”. Преди двубоя на стадион “Българска армия” ще има коледен концерт с участието на популярните изпълнители Криско и Прея. Ще се проведе и томбола, на която клубът ще раздаде фен артикули, 10 колела, 5 шейни, 5 телевизора и един мотопед Vespa. Всички приходи от билети ще бъдат дарени за благотворителност – 50% за семействата на жертвите от трагедията в Хитрино и 50% за кампанията “Българската Коледа”. Вероятно всички тези действия на „ЦСКА-София” щяха да дадат доста добър резултат по отношение на посещаемостта в конкретния мач, ако обаче той не беше насрочен за 14:30 часа в работен ден.

Частичните мерки, които двата столични клуба предприемат, за да напълнят отново стадионите си, трудно биха дали дългосрочен резултат. Основното, което отблъсква феновете, е това, че те намират все по-малко поводи да се асоциират с любимите си отбори. Основната причина за това е непрозрачното и непрофесионално управление на футболните дружества в страната. Например собственикът на „Левски” Спас Русев е внесъл покана за свикване на извънредно общо събрание на акционерното дружество на 3 февруари 2017 г. в същия ден, когато се е срещнал с представителите на тръст „Синя България”. Само че е пропуснал да спомене този факт на събеседниците си, въпреки че те държат 10% от акциите на клуба. На предстоящото събрание се предвиждат промени в надзорния съвет на дружеството, в който фигурират имената на Русев, сина му и представител на генералния спонсор на отбора – „Виваком”. Това отново вади на дневен ред собствеността на мажоритарния пакет от акции на „Левски”. В „ЦСКА-София” притежателите на акциите са ясни и няма индикации те да бъдат променяни, но подмяната на клуба против волята на феновете ще дава негативното си отражение продължителен период от време.

Същевременно ръководствата и на двата столични клуба не успяват да се противопоставят успешно на шампиона „Лудогорец” и в най-добрия случай в следващите няколко сезона ще се конкурират помежду си за сребърните медали в първенството. Играчите от собствените им детско-юношески школи, които са попаднали в титулярните състави, са единици, а трансферната им политика не дава очакваните резултати. Липсва идентичност, липсва и цялостна стратегия, която да обхваща както създаването на финансово независими клубове, така и дългосрочна работа с феновете за изграждане на лоялност. Отгоре на всичко Българският футболен съюз не предприема никакви действия за възпитаване на нови любители на футболната игра чрез целевото финансиране на УЕФА по програмата Grassroots.

Остава да се надяваме, че ръководствата на „Левски” и „ЦСКА-София” ще спрат да викат Неволята и най-сетне ще се обърнат към експерти, които имат капацитета да подредят разбъркания футболен пасианс в двете дружества.

SHARE
Виктор Кирков е спортен мениджър и социален предприемач. Бивш спортен журналист и мениджър в Българска професионална футболна лига. През лятото на 2011 г. открива фирмата си "Спортс Мениджмънт България" ЕООД, която се занимава със спортен мениджмънт и маркетинг. Малко по-късно създава и популярния проект за социална интеграция на хора в риск и в неравностойно положение "Отбор на надеждата".