SHARE

Словото има своята цена и понякога тя може да бъде измерена до последната рубла. Това научава руската телевизия РБК, когато държавният петролен гигант “Роснефт” заведе този четвъртък иск за нанесени щети в размер на над 3,1 млрд. рубли (44 млн. евро).

Формалната причина е, че на 11 април РБК публикува статия, която разкрива задкулисна интрига от приватизацията на 19,5% от акциите на държавното дружество. В статията се твърди, че президентът на “Роснефт” Игор Сечин се опасява, че неговият международен партньор BP (British Petroleum) ще изкупи блокиращ пакет от акциите на руския петролен гигант. И за да предотврати това, той е помолил правителството да ограничи правата на частните акционери при приватизирани дружества.

Според “Роснефт” това е нанесло неимуществена вреда върху репутацията на компанията и медията дължи солено обещетение от над 3 млрд. и 124 млн. рубли (44,2 млн. евро).

Според бившия главен редактор на РБК Елизавета Осетинская истинската причина е друга и това не се случва за пръв път. РБК е една от малкото руски медии, които се осмеляват да отразяат разкритията от “Досиетата Панама”, в които бяха замесени и кръговете на Владимир Путин. Те също така са водели разследвания срещу семейството на руския президент и Руската православна църква. 

Медийната империя на РБК – „РосБизнесКонсалтинг“ – е собственост на руския магнат Михаил Прохоров, който през годините е имал както близки, така и влошени отношения с Кремъл. През 2012 г. той се изправя срещу Путин на изборите за президент и завършва на трето място с 8% от вота. Заради критичните репортажи и разследвания в РБК през юли месец тази година се появи информация от Ройтерс, че Прохоров е бил принуден да продаде активите от бизнес империята си „Онексим Груп“ – която притежава дялове в редица отрасли, включително металургията, енергетиката, финансите, недвижимите имоти и т.н. Прохоров отрича това да се е случвало, но по-рано през годината уволни огромна част от редакторската колегия на РБК, след като те отразиха “Досиетата от Панама”. 

Между уволнените бе и главният редактор Елизавета Осетинская, която в свой facebook статус напомни за случая през 2005 г. с нефтената компания ЮКОС, собственост на друг олигарх – Михаил Ходорковски, който изпадна в немилост две години по-рано. Тогава по подобен начин Ходорковски бе обвинен в неплащане на данъци в особено големи размери и за да ги изплати, компанията ЮКОС е обявена в несъстоятелност и национализирана.

Така чрез искове в големи размери Кремъл завзема нови територии, а в този случай и продължава да ограничава свободата на словото.

“По повод безпрецедентния иск на „Роснефт“ за 3 млрд. рубли от руската телевия РБК (и в частност) лично към журналистите.

На първо място – сравнението с делото на ЮКОС е толкова лошо, защото тогава я имаше надеждата “че така не може”, а сега изобщо не си го мислим това. Абсурдността и пресилеността (на размера на иска предвид приходите на частна медийна компания) са очевидни. После ще е лесно и изгодно да се обяви несъстоятелност на бизнеса (вижте последните отчети на РБК). Бидейки редактор по време на банкрута на ЮКОС, добре си спомням, че [следващият] собственик на активите се явява “въздесъщият ищец”. И защо не? Активите са вкусни, аудиторията е голяма и ръководството ще одобри.

Говорейки си за ръководители: второ. Всичко това доста прилича на отмъщение “на едро”: за офшорките, за Московския университет, за [енергийния холдинг] „Сибур“, за Източната [нефтохимическа компания], за границите, за войниците, за църквата. С други думи, и за мама и тати. Омъщението към журналистите: за това, че “изнагляха”. А собственикът на компанията – за това, че го допусна, позволи. Може би никой не иска да наказва, но никой няма и да съди, а някои дори и ръцете ще си стиснат.

Трето. Вкуп с останалите истории – за унищожаването на тиража на в. „Ведомостей“ и т.н. Това даже не е сигнал, а констатация: никакъв медиен бизнес няма да имате, ако просто седите отстрани със затворени уста. Ако искате пари – пишете за макроикономически и корпоративни новини, може и за маратоните. Съгласни ли сте? Аз – не. Затова предлагам максимално разгласяване. От мен имате обещание да преразкажа тази история на всички свои англоезични колеги и близки, докато не се вдигне шум и на всички не стане ясно, че руският партньор на BP преследва и извива ръцете на журналисти в Русия.

P.S. Предупреждавам любителите на дискусии, че за всяко тролене ще банвам безпощадно. Така и ми писна, от това как всичко било “не чак толкова еднозначно”. Тук всичко е еднозначно. Ако на вас не ви е – оправяйте се“ [sic.].

SHARE
Йордан Цалов, студент по право в Софийския университет "Св. Климент Охридски", стажувал в представителството на ЕК в София и в Европейския парламент.