SHARE

Не, това не е една от обърнатите класации и първото място не е отредено на Северна Корея. България наистина е 29-ата най-добра държава в света според класацията на Саймън Анхолт The Good Country.

Какво означава да си добра държава? Във все по-обвързания свят, в който живеем хората, благата и услугите бързо стигат до всяка точка на света, но с тях и проблемите ни стават все по-глобални.

“Само един човек може да доведе до епидемия. Само един гийк с лаптоп може да изключи системата за електроснабдяване. Само една банка може да срине световната финансова система”, пишат създателите на класацията.

“Тези проблеми са твърде големи и навързани, за да може която и да било страна да ги разреши сама. Америка не може да оправи глобалното затопляне. Италия да спре имиграцията. Мексико не може да се справи с наркотрафика. Гърция да разреши глобалната икономическа криза. Ние трябва да си съдействаме и сътрудничим много по-близо, ако искаме светът да може да работи ефективно.” Затова един от най-големите политически консултанти в света, известен още като създател на идеята Nation branding, Саймън Анхолт създава “индекса на добрата държава”.

Идеята за добрата държава е проста – да се сравни колко е приноса на една страна за доброто на човечеството. Индексът изследва седем области: наука и технологии, култура, мир и сигурност, световния ред (международни дарения, прием на бежанци, участие в международни договори и т.н.), планетата и климата, просперитета и равенството и здравето и благоденствието. Окончателният резултат отчита брутния вътрешен продукт и големината, така че една малка държава с голямо постижение, може да се окаже водеща в крайната класация.

screen-shot-2016-11-28-at-1-55-11-pmБългария се явява 29-а в общата класация, но е на още по-високо място по научен принос (22-о). Страната ни запазва 29-о място за културен принос, но отива на 43-о място по мир и сигурност, 45-о по световен ред и 42-о по принос за климата. По здраве и благоденствие сме на 81-о място, а по просперитет и равенство на 82-о.

Тази класация има значение за това какъв е имиджът на една страна в света.

“Международното обществено мнение е последната останала суперсила”, обича да казва Саймън Анхолд, който е бил дългогодишен съветник на британското правителство. За последните 20 години той е консултирал над 50 правителства за това как да изградят националния си бранд и той да бъде разпознаваем. Според него един от начините е дадена страна да покаже, че с нещо допринася за просперитета на света, защото доброто е силен бранд. През 2011 г. Саймън Анхолт беше и в България за участие в конференцията „Branding Bulgaria“, организирана от Економедия.

SHARE
Йордан Цалов, студент по право в Софийския университет "Св. Климент Охридски", стажувал в представителството на ЕК в София и в Европейския парламент.